Витамин D при бременност – какво трябва да знаем

Бременна жена прави йога
82 четения

Бременността е вълнуващ период от живота на всяка жена. През него тя е длъжна да се грижи добре за себе си и здравословното си състояние, защото в утробата ѝ расте новият живот. За да бъде здраво бебето, майката трябва да приема редица полезни вещества – витамини, минерали, да се храни здравословно и да спи качествено.

Един от най-важните витамини, които трябва да приема майката по време на бременността, е Витамин D. Той е ключово хранително вещество, тъй като влияе върху поддържането и развитието на костната система на бебето.

През последните години все по-често се обръща внимание на Витамин D и неговата роля за здравето, особено за бременната и нейното бебе. Бременноста е период, в който тялото на жената е изправено пред едно огромно изпитание – да изхрани себе си и растящото бебе. Поради тази причина много бременни жени попадат в рискова група за недостиг на Витамин D.

В тази статия ще ви разкажем малко повече за „слънчевия витамин”. Ще ви споделим каква е неговата роля по време на бременността, защо трябва да го приемате и каква е препоръчителната дневна доза, която трябва да усвои организмът ви, за бъдете здрави – вие и вашето бебе.

Защо трябва да приемате Витамин D по време на бременност

Млада бременна жена вземаща витамини

Витамин D има основна поддържаща роля за протичането на една нормална бременност. Той е изключително полезен и важен витамин за човешкото здраве, особено за мускулите, нервната проводимост и общата клетъчна функция.

Усвояването на Витамин D по време на бременност е от съществено значение за доброто състояние на костите, за регулирането на имунитета, както и за развитието на умствения капацитет на плода по време на вътреутробното му развитие. Според изследвания, нивата на Витамин D при бременната жена са свързани с интелигентността на детето, което носи.

За да бъдат избегнати различни усложнения по време на бременност, всяка бъдеща майка трябва да приема Витамин D ежедневно. По този начин тя ще бъде в добро здравословно състояние, а бебето ѝ ще бъде снабдено с достатъчно количество запаси за първите няколко месеца от живота си, след като се роди.

Имайте предивд, че нивата на Витамин D при новородените бебета до голяма степен зависят от тези при майката. Поради тази причина бременни жени с висок риск от дефицит на Витамин D излагат на опасност и своите бебета.

Прочетете повече за Витамин D при деца и бебета.

Как да си набавите достатъчното количество Витамин D по време на бременността

Най-лесният начин да си набавите нужното количество Витамин D e, като се излагате на слънце за поне 5-10 минути дневно. Това, освен, че ще ви ободри и ще ви накара да се чувствате близо до природата, е полезно както за кожата, така и за организма ви.

Но не винаги е възможно да получите идеалното количество Витамин D само чрез стоене на слънце и има някои фактори, които усложняват този процес. Това са наднорменото тегло и по-тъмната кожа при някои хора. Факт, особено неприятен за дами, които се опитват да забременеят, тъй като ниските нива на слънчевия витамин се отразяват на фертилитета и развитието на самата бременност.

Разбира се, най-ефективният начин да си набавите дневната доза Витамин D е чрез прием на добавки и мултивитамините за бременни. Допълнителният прием на Витамин D може да ви спаси от редица усложнения като прееклампсия, гестационен диабет, ниско тегло на бебето или тежък кръвоизлив след раждане.

Когато става въпрос за добавки Витамин D, може да избирате между две форми – ергокалциферол, тоест Витамин D2 (това е растителната форма на Витамин D), или холекалциферол, който е всъщност Витамин D3 (животинската форма, обикновено получена от черен дроб на риба или ланолин от овце). Витамин D3 е основната форма на Витамин D, която се съдържа в кожата. Повечето лекарствени продукти съдържат витамин D2, но много изследванията сочат, че човешкото тяло метаболизира, т.е. усвоява Витамин D3 по-ефективно.

Как да приемате Витамин D, така че да бъдете сигурни в неговото усвояване

Бременна жена с ръце на корема

Когато става въпрос за по-лесното усвояване на Витамин D, подходящ вариант за бременните жени е Витамин D3. Aко сте вегетариака обаче, по-добре е да приемате Витамин D2.

Ще бъде от допълнителна полза, ако в менюто си включите повече храни, които съдържат Витамин D. Такива са млечните продукти, яйцата и по-мазната риба.

Повечето хора предпочитат да взимат добавките си сутрин. Това е много добре, защото създава навици и е по-трудно да забравите да приемете витамините си. Също така, настройването на аларма, добавянето на напомяне в календара или съхраняването на хранителните добавки близо до вас, са няколко доста ефективни стратегии, чрез които ще бъдете сигурни, че няма да пропуснете да приемете Витамин D.
Препоръчително е да приемате Витамин D по време на хранене, тъй като това може да подобри усвояването му и ефективно да повиши нивата му в организма.

Препоръчителен дневен прием на Витамин D при бременни жени

Капсула витамин

Препоръчителният прием на Витамин D при възрастни (19 – 50 год.) и бременни жени е 400 IU (10 mcg) дневно. Не бива да превишавате препоръчителния дневен прием, тъй като предозирането с Витамин D може да доведе до нежелани странични реакции като:

  • Прекомерна жажда;
  • Метален вкус в устата;
  • Слаб апетит;
  • Загуба на тегло;
  • Болка в костите;
  • Умора;
  • Болки в очите;
  • Сърбяща кожа;
  • Повръщане;
  • Диария;
  • Запек;
  • Честа нужда от уриниране;
  • Мускулни проблеми.

Запознвайите се по-подробно с допустимите стойности, ползите, противопоказанията и приема на Витамин D.

Достатъчни ли са само витамините за бременни

Преди да забременеете и по време на бременността, е необходимо да се свържете със специалист ендокринолог, който да определи индивидуалния прием на Витамин D.

Най-оптималният и ефективен метод за поддържане на нормални нива на Витамин D за бременната жена и нейното бебе е комплексният подход. Той включва правенето на умерени слънчеви бани, балансиран хранителен режим и прием на хранителни добавки с витамин D, предписани от лекар.

Дефицит на Витамин D

Дефицитът на Витамин D е свързан с увеличаването на случаите на шизофрения и депресия. За правилното мозъчно развитие на бебето лекарите препоръчват да се следят нивата на Витамин D и да се поддържат нормални в периода на вътреутробното развитие и ранното детство. Витаминът е важен фактор за правилната функция на белия дроб и превенция на бронхиална астма, както и на други инфекциозни белодробни заболявания. Също така, допълнителният прием на витамин D по време на бременност редуцира риска от развитие на захарен диабет тип 1 при новороденото, като намалява образуването на автоантитела срещу β-клетките в панкреаса.

Много проучвания доказват дефицитите на Витамин D при бременнте жени и рисковете, които крие този недостиг. Затова в повечето случаи освен фолиева киселина, бременните трябва да приемат и Витамин D в определени от лекар дози. Също така, балансираната диета и честите разходки на слънце могат да спомогнат за лечението на дефицита.

Преди това е необходимо да си направите изследвания, които да покажат нивото на витамините и минералите в организма ви, а наблюдаващият ви лекар ще определи какви витамини трябва да приемате и в какво количество. Запознайте се допълнително, какво причинява липсата на Витамин D.

Как да си набавите Витамин D с храната – храни, богати на Витамин D

Хранителни продукти

За разлика от останалите витамини, набавянето на Витамин D чрез храната е малко по-трудно, но не е невъзможно. Витамин D има способността да се разтваря в мазнини. Това означава, че тялото ви може да го усвои, ако ядете храни, богати на естествени мазнини като авокадо, пилешко месо или фъстъчено масло.

От друга страна обаче, някои хора имат проблем с усвояването на мазнините. Те са предразположени към дефицит на витамин D. В този случай, най-добрият вариант е допълнителният прием на хранителни добавки.

Храни с най-високо съдържание на Витамин D са мазните риби като сьомга, тон, скумрия, черният дроб, яйчните жълтъци, печурки, манатарки или шитаке, кравето масло, както и млечни продукти като прясно и кисело мляко, сирене и кашкавал. Редовният прием на повечето от тези храни ще ви помогне да си набавите от полезния витамин.

Разберете повече за източниците на Витамин Д, и топ 10 храни, богати на Витамин Д.

Витамин D за бременни под формата на хранителна добавка от Jamieson

Опаковка витамин D

Предлагаме Витамин D за бременни под формата на хранителна добавка с различни вкусове. Добавките са 100% натурални и не съдържат сол, захар, консерванти, лактоза и изкуствени оцветители. Витамин D хранителна добавка ще помогне за здравето на вас и вашето бебе, като ще се погрижи за нормалното функциониране на имунната система и здравината на костите. Регулира нивата на калций в организма, което е от съществено значение за изграждането и поддържането на здрави зъби.

Поръчайте Витамин D под формата на хранителна добавка за бременни от Jamieson. Погрижете се за здравето на вас и вашето бебе, защото в момента то е най-важно! Осигурете си спокойствие, здраве и сигурност по време на бременността.

В статията ви разказахме за ползите от приема на Витамин D по време на бременността, както и за рисковете от дефицит на витамина. Не забравяйте, че е важно да се консултирате с лекар, който да определи нивата на Витамин D във вашия организъм и да назначи необходимата дневна доза, която да приемате. Полезните витамини също крият своите рискове, затова никога не вземайте решения без знанието на вашия лекар, особено по време на бременност. Още полезна информация, можете да намерите в блога на Jamieson.

Свързани продукти

© 2022 Всички права запазени.