Избери от всички серии витамини и си купи нужните за теб с -15% отстъпка!

Дефицит на фолиева киселина – причини, признаци

Храни съдържащи фолиева киселина на маса
133 четения
7 мин

За да протичат оптимално жизнените процеси в организма, е необходимо да съществува баланс на всички равнища. А витамините, особено тези от група В, имат огромно влияние върху тях. Те обаче най-често са в по-малко от необходимото за нормалното функциониране на организма количество. Фолиевата киселина, известна още като синтетичната форма на витамин В9, е отговорна за цялостното човешко развитие още от зародиш. Поради тази причина нейната липса може да бъде много опасна за вашето здраве.

Важно е да разпознаете навреме сигналите, които организмът ви изпраща, когато вътрешният баланс е нарушен и ви липсват вещества. Останете с нас до края на тази статия, за да разберете какви са признаците и причините да страдате от дефицит на фолиева киселина, както и как да се справите с този проблем.

Какво представлява фолиевата киселина и каква е нейната роля в организма

Обикновено наименованията “фолиева киселина”, “витамин В9” и “фолат” се използват като синоними. Те обаче не представляват едно и също. Фолиевата киселина всъщност e водоразтворима и представлява синтетичната, а фолатът – естествената форма на витамин В9. Природни източници на фолат са главно бобовите култури и листните тъмнозелени растения, докато фолиевата киселина не се среща директно в храната, а се нуждае от преработка в организма. Поради тази причина понякога се налага приемът ѝ да е под формата на хранителна добавка.

Витамин В9 е от ключово значение за всички здравословни равнища, въпреки че се свързва в по-голяма степен с женското здраве. Той е отговорен е за синтеза на костен мозък, за деленето на клетките, за образуването на червените кръвни телца и плацентата и най-вече за правилното ембрионално развитие. Фолиевата киселина е много важна и за подрастващите, тъй като е отговорна за образуването на РНК и ДНК. Тя е от особено значение за жените в детеродна възраст и за правилното развитие на плода. Ако искате да получите по-подробна информация за ролята на фолиевата киселина при бременност, можете да натиснете тук.

Човешкият организъм няма възможност да синтезира фолиева киселина сам, затова трябва да бъде осигурен достатъчен прием (400 микрограма дневно и до 800 микрограма при бременни). В противен случай липсата ѝ може да доведе до сериозни последици върху организма.

Какви са признаците при дефицит на фолиева киселина

Жена на компютър чувства умора поради липса на фолиева киселина

При липса на фолиева киселина рискът за организма е голям. Както вече споменахме, балансът на всички равнища е от изключително значение. Комбинацията между липса на витамин В9 и В12 е сред главните причинители на анемия, тъй като това са едни от основните вещества, отговорни за синтезиране на червени кръвни клетки. Въпреки че дефицит на фолиева киселина може да предизвика образуването на тумор, прекомерно количество на витамин В9 също може да бъде причинител на рак, тъй като се нарушават функциите на имунната система.

Когато съществува някакъв проблем, организмът обикновено се опитва да ви подскаже. Сигналите, които е възможно да получавате, ако страдате от недостиг на витамин В9, са следните:

  • постоянна умора;
  • силна раздразнителност;
  • депресия;
  • запек или диария;
  • бледа кожа, типична и при анемия;
  • отслабен апетит;
  • загуба на тегло;
  • тежко главоболие;
  • възпален език;
  • отслабена памет;
  • трудна концентрация;
  • изтръпнали крайници;
  • кървящи венци;
  • задух и сърцебиене.

Ако имате наличие на повечето от симптомите, то е важно да вземете правилните мерки навреме. Останете с нас, за да разберете какъв може да е първоизточникът на проблема и как да се справите с него.

Какви са причините за дефицит на фолиева киселина

Причините за липса на витамин В9 в организма могат да бъдат от различно естество. При всяка болест е важно не само да се лекуват симптомите, а да се отстранят и причинителите. В случая такива могат да бъдат:

  • бедна на хранителни вещества диета;
  • повишен прием на алкохол;
  • заболяване на тънките черва;
  • термична обработка на храната, тъй като температурата убива фолатите;
  • лоша абсорбирбация на веществата;
  • повишени нужди на организма поради бременност, растеж или заболяване;
  • страничен ефект прием на лекарства или противозачатъчни таблетки.

До какво води недостигът на фолиева киселина

Жена се държи за стомаха поради стомашно-чревни проблеми

Много сериозни заболявания са следствие именно от дефицит на фолиева киселина в организма. Сред тях са:

  • Мегалобластна анемия – Наречена е така, защото е нарушен синтезът на червени кръвни телца. Поради тази причина еритроцитите са с неузряло ядро и с по-големи от тези на останалите клетки размери, заради което се казват мегалобласти. Основен причинител на болестта е комбинацията между липса на фолиева киселина и на витамин В12.
  • Деменция и Алцхаймер – Когнитивните функции и централната нервна система са пряко обвързани с наличието на достатъчно количество фолиева киселина в организма. В противен случай се развиват много мозъчни заболявания, нарушава се паметта и концентрацията. Предшественици на деменция и Алцхаймер могат да бъдат депресията, лесното забравяне и силната раздразнимост.
  • Стомашно-чревни проблеми – Липсата на апетит, недостатъчното тегло, гаденето и повръщането могат да бъдат сигнали за дефицит на фолиева киселина. Често тези симптоми са придружени от язва и диария.
  • Забавен или нарушен растеж – Приемът на фолиева киселина преди, по време на и след бременност е от жизненоважно значение както за плода, така и за майката. Витамин В9 е пряко отговорен за синтеза на ДНК, образуването на гръбначния мозък и гръбнака. А те се формират през първия месец от ембрионалното развитие. Затова е важен и предварителният му прием. Недостигът на фолиева киселина може да доведе дори до загуба на плода. Витамин В9 играе ключова роля и по време на растежа и в пубертета, тъй като тогава процесите протичат с голяма скорост, а той е отговорен за деленето на клетките.
  • Проблеми със сърдечно-съдовата дейност – Липсата на фолиева киселина в организма предизвиква задух, съответно и по-малко количество кислород в кръвта и в белите дробове. При нормализиране на приема ѝ за месец и половина може да се намали кръвното налягане и съответно да се намали рискът от инфаркт и инсулт.

Дефицит на фолиева киселина при бременни

Достатъчният прием на витамин В9 не бива да се свързва само с бременността, тъй като той е много важен за всеки един човешки организъм. Недостигът на фолиева киселина застрашава здравето на всеки човек, но е особено опасен при бременност, тъй като витамин В9 е пряко отговорен за зародишното и ембрионалното развитие. Нуждата на майката от фолиева киселина е завишена, като необходимата доза може да се удвои и да достигне 800 милиграма дневно. А формирането на невралната тръба на бебето е пряко зависимо от наличието ѝ. Важно е организмът на бременната жена да има достатъчно количество от всички необходими витамини, тъй като по този начин се намалява вероятността от малформации на плода. Препоръчителен е приемът както по време на бременност, така и по време на кърмене и преди зачеване, за да се избегнат дефекти в гръбначния стълб и мозъка на бебето, които се формират в началото.

Ако искате да прочетете по-подробна информация за това защо е важна фолиевата киселина за бременните жени, кога трябва да се започне с приема и дали трябва да се продължи с него и след раждането, може да прочетете тази статия.

Как да се справим с недостига на фолиева киселина в организма

Маса отрупана с храни богати на фолиева киселина

Има няколко варианта за справяне с липса на фолиева киселина. Въпреки че е водоразтворимо, веществото е неусвоимо за организма и трябва да бъде преработено, тъй като не присъства в храната под такава форма. По естествен път това може да се случи чрез промяна на диетата и добавянето на храни, богати на витамин В9 към менюто. Такива са броколите, аспержите и гъбите, бобовите растения, като боб, грах и леща, и листните зеленчуци, като спанак и лапад. Цитрусите, бананите, пълнозърнестият хляб и черният дроб също са богати на витамин В9 храни. Ако желаете да прочетете повече информация за храни, които са добър източник на фолиева киселина, може да прочетете тази статия.

В случай, че чувствате, че не успявате да си набавите необходимото количество фолиева киселина чрез храната, не се притеснявайте. Винаги можете да си осигурите необходимото дневно количество витамин В9 като хранителна добавка под формата на таблетки. Този начин дори е по-добър, тъй като те са създадени така, че да бъдат по-лесно усвоими от организма. Освен това бременните жени се нуждаят от такова количество фолиева киселина, което е невъзможно да си осигурят само чрез храната. Поради термичната обработка обаче някои от храните губят ценните си вещества. Затова няма нужда да се чудите дали си набавите необходимото количество витамин В9, а просто включете фолиевата киселина като хранителна добавка към вашето меню.

Фолиева киселина – хранителна добавка от Jamieson

В забързаното ежедневие времето рядко е достатъчно за нормално хранене, а и в менюто често присъстват вредни храни с лош състав. По този начин организмът е лишен от съдържащите се в натуралните продукти полезни вещества. Освен това тялото не може да приеме директно фолиевата киселина. Тя трябва да се набави, след което да бъде преобразувана от него в активна форма на витамин В9.

Недостигът на витамини налага приемането на тези микронутриенти под друга форма – най-често като таблетки. Хранителните добавки, съдържащи фолиева киселина, могат да улеснят ежедневието ви, като бързо снабдят организма ви с необходимата дневна доза от витамина. Важно е да бъдете сигурни в качеството на избрания от вас продукт, тъй като вече споменахме колко важен е редовният прием. Ако смятате, че страдате от липса на фолиева киселина, то ние, от Jamieson, сме насреща, за да ви помогнем да си възвърнете баланса в организма. Само една от нашите таблетки фолиева киселина по време на хранене е достатъчна, за да си осигурите дневната доза, от която тялото ви се нуждае за правилното протичане на жизнените процеси. Таблетките са подходящи за цялото семейство, тъй като фолиевата киселина е вещество, от което всеки организъм се нуждае. Освен това те са лесни за поглъщане, което ги прави подходящи и за малки деца. Въпреки всички полезни свойства, ви съветваме да не превишавате дневната доза.

Заключение

Комбинацията между физическа активност, достатъчно сън, хидратация и набавяне на всички хранителни вещества чрез храната е ключът към здравето. Това обаче невинаги е толкова лесно постижимо. Трудно е да получите необходимото количество фолиева киселина само чрез храната. Освен това тя не се усвоява изцяло от всеки организъм. Затова приемът на таблетки като допълнение към балансираното хранене би било едно лесно и оптимално решение на сериозен проблем, какъвто е и дефицитът на фолиева киселина.

© 2021 Всички права запазени.