Избери от всички серии витамини и си купи нужните за теб с -15% отстъпка!

Всичко за фолиевата киселина – ползи, видове и странични ефекти

Хранителни продукти съдържащи витамин B9 - фолиева киселина
180 четения
6 мин

Фолиевата киселина е едно от първите неща, които всяка бременна жена трябва да започне да приема. Но знаехте ли, че ползите ѝ не се ограничават само до здравото развитие на плода? Всъщност фолиевата киселина има множество ползи, които остават непознати за много хора. Ето защо днес ще ви запознаем из основи с това какво е фолиева киселина, какви са полезните ѝ действия, как и кога се приема и има ли странични ефекти, които могат да се проявят. Не спирайте да четете, защото най-интересното тепърва предстои!

Какво представлява фолиевата киселина

Снимки на храни съдържащи фолиева киселина

Нека започнем с това какво е фолиева киселина. Това е водоразтворим, синтетичен витамин от групата на витамин B. За да сме още по-конкретни, трябва да споменем, че фолиевата киселина е синтетичната форма на фолиата, който се среща естествено във витамин B9. За да може да се приеме от организма, киселината трябва да бъде конвертирана в активна форма. След навлизане в организма, започва процес по преобразуване на киселината във витамин B9. Продължителността на този процес зависи най-вече от индивидуалните особености в генетиката. За да се случи процесът, се преминава през четири основни стъпки, в които участие взимат различни ензими. Неправилното преобразуване на киселината може да се окаже проблемно, защото при попадане на необработена фолиева киселина в кръвта, може да се получи нарушение в имунния отговор или замаскиране на дефицита на витамин B12. Това би могло да увеличи евентуалния риск от деменция.

Фолиева киселина – видове

Предстои ни да преминем към: фолиева киселина – видове и витамин B9. Ако сте се объркали какво означава това, че фолиевата киселина е синтетичната форма на фолат, не се притеснявайте. В следващите редове ще ви дадем подробна информация за същността както на витамин B9, така и на фолата и на фолиевата киселина.

Витамин B9

Нека да започнем с витамин B9. Това е водоразтворим витамин, който обслужва различни функции в организма. От първостепенно значение е за синтеза на ДНК и за клетъчния растеж. В организма витамин B9 основно се набавя под формата на фолат, чрез храната. Недостигът на витамина в организма дава отражение върху хормоналния баланс и овулацията при жените и кръвообразуването.

Фолат

Фолатът е естествената форма на витамин B9. Той се открива в редица полезни храни. Кои са те, ще разберете по-надолу в статията. Името му идва от латинската дума „folium“, което означава листа. И тук ви даваме малка подсказка, че листните зеленчуци са част от най-добрите източници на фолат. Можете ли да предположите кои други храни са с богато съдържание на фолат? Важно е да споменем, че ниските нива на фолат в кръвта водят до появата на анемия.

Фолиева киселина

Храни богати на фолиева киселина подредени на маса.

След като изяснихме какво е витамин B9 и фолат, ще се върнем отново на фолиевата киселина. Предполагаме, че вече разбрахте, че фолиевата киселина не се набавя естествено от организма. Тя е изкуствено създадена, за по-лесно усвояване на всичките ѝ ползи. Интересен факт е, че в последните години тя е добавяна към всякакви преработени хранителни продукти – брашно, зърнени закуски, печива, крекери и други подобни.

Какви са ползите от приема на фолиева киселина

Фолиева киселина и ползи – за това ще си говорим в следващите редове. За момент ще оставим ползите от приема на фолиева киселина за бременни и ще се съсредоточим повече върху тези, за които може дори да не подозирате, че съществуват. А именно:

  1. Грижи се за мозъчната функция – Ниските нива на фолиева киселина повишават риска от развитие на някакъв вид невродегенеративно заболяване, като деменция например.
  2. Подобрява работата на сърдечно-съдовата система – Приемът на фолиевата киселина спомага за по-доброто функциониране на сърцето. Това от своя страна значително намалява риска от различни сърдечни заболявания. Регулира се кръвното налягане и се подобрява потока на кръвта през организма. Нещо много важно, което не бива да се забравя, е връзката между фолиева киселина и инсулт. Благодарение на това, че помага на кръвта да се движи свободно из цялата кръвоносна система, фолиевата киселина се грижи за организма, като намалява вероятността от появата на инсулт.
  3. Облекчава симптомите по време на менопауза – По време на този етап от живота на жената, промените, които настъпват в тялото, са огромни и необратими. Често са съпътствани от различна симптоматика, която е неприятна и допълнително изнервя жената. Фолиевата киселина има подобен на естрогена ефект. Естрогенът е основният хормон, който се губи през този етап, и е причината за всички симптоми, които жената може да изпитва. Ето защо е добра идея жените да приемат фолиева киселина и така менопаузата ще се понесе много по-лесно.
  4. Намалява страничните ефекти при някои лекарства – Приемът на фолиева киселина при хроничен артрит, ревматоиден артрит и псориазис е задължителен, ако медикаментозната ви терапия включва метотрексат. Това е имуносупресорен медикамент, който се използва при лечение на гореспоменатите заболявания, а също и при някои видове рак. Това е и причината често да се изписва на пациентите фолиева киселина за стави.
  5. Контролира нивата на кръвната захар – Фолиевата киселина спомага върху контрола на кръвната захар при диабетици. Тя намалява инсулиновата резистентност, като намалява усложненията, които възникват вследствие от диабет.
  6. Помага при проблеми с бъбреците – Проблемите с бъбреците често се свързват с високи нива на хомоцистеин. Приемът на фолиева киселина може да намали нивата му, като това впоследствие може да облекчи бъбречните проблеми, намалявайки риска от сърдечни заболявания.
  7. Намалява симптомите на депресия – Хората, страдащи от депресия и депресивни състояния, имат по-ниски нива на фолат в кръвта. При лечение с антидепресанти, добавките с фолиева киселина могат да облекчат част от симптомите при депресия.

Фолиева киселина при бременност

Щастлива бременна жена седнала на легло.

Редно е все пак да обърнем внимание и на една от най-съществените ползи, заради която киселината носи своята популярност. Точно така, ще си поговорим накратко защо е полезен приемът на фолиева киселина за бременни. Най-просто казано фолиева киселина се приема, защото тя има съществено участие във формирането на невралната тръба. Благодарение на тази тръба, впоследствие се формират гръбначният стълб, а също и гръбначният мозък на ембриона. Освен това киселината спомага образуването на червените кръвни телца (еритроцитите), като по този начин предпазва от възникването на анемия.

Специалистите препоръчват по възможност приемът да започне поне три месеца преди зачеването на плода. Защо това е така, можете да разберете в статия ни за ефекта на фолиевата киселина върху бременността, която ще откриете тук. Там подробно сме описали защо е полезна киселината и до кой месец е препоръчително да се пие.

Източници на фолиева киселина

След като преминахме през темата за фолиева киселина и ползи, които могат да се извлекат от нея, е време да отговорим и на въпросите за това какви са източниците, с помощта на които могат да се набави необходимото количество фолиева киселина. Основните начини са два – чрез храната, която се приема и с помощта на хранителни добавки.

Храни, богати на фолиева киселина

Броколи в поднос.

Както вероятно разбрахте, не можете естествено да си набавите фолиева киселина. Можете обаче да си набавите фолат, който в общи линии е с абсолютно същата функция като фолиевата киселина.

  • Листни зеленчуци – Споменахме ви, че в листните зеленчуци се съдържа голямо количество фолат. Такива са спанак, лапад, кейл, листа от червено цвекло и непопулярният зеленчук – манголд.
  • Ядки – Голяма част от суровите семена и ядки съдържат в себе си завидно количество фолат. Ползите им не се ограничават само до фолата, с тях ще си набавите и витамини, полезни мазнини и антиоксиданти.
  • Броколи – “Любимият” на всички деца зеленчук се появява и в редиците на основните естествени източници на фолиева киселина. В 100 г броколи ще откриете около 16% от необходимото ви дневно количество фолиева киселина. А да не забравяме и всички други витамини, които се крият в броколите.
  • Леща – Това е изключителен източник на фолат. В 1 чаена чаша леща се крият цели 90% от дневната доза витамин B9.
  • Карфиол – Освен че е заместител на въглехидратите, в карфиола ще откриете и 14% от дневното количество витамин.

Това са само част от препоръките ни за естествени източници на витамин B9, с помощта на които да поддържате нормални нива на фолиева киселина в кръвта. А за пълния списък с храни, можете да натиснете тук, където ще откриете статия с цели 25 предложения за храни, богати на фолат.

Фолиева киселина под формата на хранителни добавки

Невинаги обаче естествените източници на фолат могат да се окажат достатъчни за набавянето на необходимото количество витамин в кръвта. В такива случаи на помощ идват хранителните добавки. Тялото абсорбира киселината много по-добре и по-лесно под формата на хранителна добавка, отколкото от храната.

Бъдете много внимателни в избора си на хранителни добавки и винаги се доверявайте само на регламентирани такива, от доказани производители. Точна такава е хранителната добавка Фолиева киселина от Jamieson. Всяка таблетка съдържа 400 mcg фолиева киселина, като същевременно не съдържа никакви изкуствени оцветители, овкусители и консерванти. Добавката е лесносмилаема, без странични ефекти.

Фолиева киселина – прием и препоръчителна дневна доза

  • Приетата дневна доза за всички лица над 14-годишна възраст е 250 mcg дневно.
  • Жени, които желаят да забременеят, или вече са бременни, обикновено приемат таблетки със съдържание от 400 mcg до 800 mcg фолиева киселина дневно. Дозата на приетата фолиева киселина за бременни може да бъде увеличена от специалист, ако съществува риск за плода по време на бременността.
  • За кърмещите жени също се препоръчва дневната доза да е около 500 mcg дневно.
  • Препоръчителната доза фолиева киселина за деца може да варира в зависимост от възрастта. Обикновено дозите започват от 65 mcg за новородени до 6-месечна възраст и стигат до 200 mcg в интервала между 4 и 8-годишна възраст. Съветваме ви обаче, когато става дума за деца, винаги да се консултирате с педиатър.

До какво води липсата на фолиева киселина в организма

Жена със стомашно чревни проблеми в следствие на липса на фолиева киселина

Потенциалната липса на фолиева киселина може да има различни последствия, сред които:

  • Стомашно-чревни проблеми – Ниските нива на фолиева киселина и съответно на витамин B9 може да доведе до загуба на тегло, понижен апетит, чувство на тежест в стомаха и дори язви в устната кухина.
  • Дефицит на фолиева киселина и рак – Установено е, че липсата на B9 в организма увеличава риска от появата на някои видове рак, сред които най-често рак на дебелото черво. Това се случва заради неефективния синтез на ДНК. В същото време обаче наличието на по-високи нива на витамин B9 в кръвта също може да се окаже предпоставка за появата и размножаването на туморни клетки. Затова ви съветваме, ако сте генетично обременени и в семейството си имате близък, боледувал от някакъв вид рак, да се консултирате със специалист преди да приемате хранителни добавки с фолиева киселина.
  • Анемия – При сериозна липса на фолиева киселина може да се развие т.нар. мегалобластна анемия. Тя е следствие от нарушеното узряване на еритроцитите (червените кръвни телца). Те не могат да узреят напълно и се развиват мегалобласти.

Симптоми при недостиг на фолиева киселина

Основните симптоми при липса на фолиева киселина най-често са:

  • липса на апетит;
  • лесна уморяемост;
  • загуба на памет и други когнитивни проблеми;
  • силно главоболие;
  • изтръпване на крайниците;
  • кървене на венците;
  • запек;
  • диария;
  • бледа и вяла кожа.

Страничните ефекти на фолиевата киселина

Това, на което ще обърнем внимание в тази част от статията, е приемът на фолиева киселина и странични ефекти, които биха могли да настъпят. Като цяло, дневният прием на дози до 1000 mcg не би трябвало да даде някакво отражение върху организма. Не забравяйте, че витамин B9 е водоразтворим, което означава, че излишното количество може да бъде изкарано от организма.

Странични ефекти могат да настъпят тогава, когато в дългосрочен план дневният прием надвишава 1000 mcg. Могат да се появят обриви и раздразнение на кожата, припадъци, газове и диария, болки в стомаха, придружени от повръщане, неспокоен сън. Високите дози увеличават риска от инфаркт на миокардата при хора, страдащи от сърдечни проблеми. Съществува връзка и между дълго приеманите високи дози фолиева киселина и рак – най-често могат да възникнат ракови образувания по панкреаса и простатата. Списъкът е дълъг, затова ви съветваме винаги да спазвате препоръчителните дневни дози, изписани от вашия лекар.

Заключение

Да обобщим всичко, през което минахме в тази статия за фолиева киселина: ползи, същност, видове, източници и странични ефекти. Фолиевата киселина има множество полезни свойства, затова се надяваме, че след тази статия ще я свързвате не само с ползите при бременност, но и с всички други неща, които описахме в горните редове. А в случай, че теми като тази ви интересуват, в блога ни ще откриете още материали, свързани със здравето.

© 2021 Всички права запазени.