Избери от всички серии витамини и си купи нужните за теб с -15% отстъпка!

(О)мега полезни!

omega-polezni
341 четения
6 мин

Знаете ли кои са киселините с най-голяма полза, от които тялото има най-голяма нужда? Ако казахте есенциалните мастни киселини, то поздравления, защото отговорът ви е напълно правилен. Неслучайно тези киселини са наречени есенциални. Защо са наречени така и каква е толкова важната им функция ще разберете в следващите редове. Ще си поговорим и за това кои са най-важните видове есенциални мастни киселини, как можете да си ги набавите и какво се случва в организма при недостига им. Интересната и подробна информация тепърва предстои, затова не спирайте до тук.

Какво е ЕМК?

Нека започнем с това какво разбираме под есенциални? Тези киселини са не само необходими за организма на човек, но са от съществено значение за правилното му функциониране. Есенциалните мастни киселини, или накратко ЕМК, са градивните единици на мазнините и маслата. И въпреки че те са незаменими за здравето на организма, есенциалните мастни киселини не се синтезират органично в тялото на човек или дори да се, е в прекалено малки количества. Ето защо е нужно те да бъдат набавяни с помощта на външни източници. Такива са храната и хранителните добавки, но за тях ще си поговорим малко по-късно.

Високият им процент биохимична активност ги прави крайно необходими за всеки човек, защото благодарение на него те участват активно в множество процеси в организма. Есенциалните мастни киселини помагат при разпределянето на енергията в тялото. Освен това те могат да повишават телесната температура, да регулират кръвното налягане, да стимулират производството на хормони, да потискат ставните възпаления и да разширяват и стесняват бронхите. Друга важна функция несъмнено е почистването на кръвоносните съдове, защото по този начин се намалява шансът за образуване на съсиреци.

Както вече споменахме, съществуват няколко основни вида ЕМК. Омега-3 и Омега-6 са двете основни есенциални мастни киселини. Важността на Омега-9 също е безспорна, но тъй като тази киселина може в много ограничени количества да се синтезира естествено, тя не попада в групата на “незаменимите”. Нека се запознаем по-подробно с видовете киселини.

Омега-3 мастни киселини

Храни съдържащи омега 3 мастни киселини

Няма да ви връщаме в часовете по химия, само ще споменем, че Омега-3 съдържа в себе си няколко киселини, сред които ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA). Омега-3 е една от най-изследваните мазнини, като резултатите от всички изследваният показват огромни ползи за организма. Сред тях са:

  • Грижа за сърдечното здраве – Според проучвания, активният прием на Омега-3 е свързан с по-нисък риск от сърдечни заболявания, високо кръвно налягане, аритмии и образуване на съсиреци. Подходяща е за прием дори и при хора, преминали през инфаркт или инсулт. Освен това Омега-3 помагат за поддържане на балансирани стойности на триглицеридите (вид липиди в кръвта).
  • Грижа за костите и мускулите – Допринася за по-добрата плътност на костите и облекчава симптомите на муковисцидоза.
  • Облекчение на ставните болежки – Киселината подобрява болезнените симптоми при ревматоиден артрит.
  • Подобрение на когнитивната функция – Увеличава мозъчните нива на фосфолипиди, които удължават живота на невроните. Омега-3 забавя спада в мозъчната функция с напредване на възрастта и подобрява паметта при възрастни хора. При бебета също подобрява паметта, но и вниманието.
  • Стабилизиране на емоционалното състояние – Омега-3 намалява риска от развиване на различни психотични разстройства, като се грижи за подобряване на емоционалното състояние и намаляването на депресивните симптоми и тревожността. Балансира полюсните настроения.
  • Грижа за зрението – Това е може би най-популярната полза на Омега-3 мастните киселини. Тя доказано предпазва ретината на очите и се справя със сухотата в очите.

Омега-6 мастни киселини

Щастлива жена в поле.

Подобно на Омега-3, Омега-6 мастните киселини са полиненаситени. Действието им е противовъзпалително. Омега-6 съдържа в себе си късоверижни и дълговерижни киселини. Сред късометражните влизат линоловата киселина(LA) и гама-линоленовата киселина (GLA). А дългометражна киселина е арахидоновата киселина (ARA). Основна функция, заради която са ни необходими Омега-6 киселините, е способността ѝ да помага при лечение на хронични заболявания. Сред основните ползи са:

  • Има противовъзпалително действие – Омега-6 мастните киселини имат незаменимо участие в регулацията на възпалителните процеси в организма и възстановяването при различни инфекции и заболявания. Намалява риска от инфекции, свързани със заболявания като ревматоиден артрит, лупус и ендометриоза.
  • Генерира енергия – Омега-6 киселините участват в строежа на клетъчните и ядрените мембрани на клетки, което ги прави важна част от процеса по генериране на енергия.
  • Предпазва костната и ставната структура – Грижи се за плътността на костите и намалява риска от появата на остеопорозни фрактури.
  • Грижи се за кожата – Киселините могат да облекчат различни кожни раздразнения, като зачервявания и сухота.

Важно е да знаем, че ако съотношението между приема на Омега-6 и Омега-3 в менюто на нашите предци е било 1:1, то днес то е около 20:1. Въпреки че Омега-6 са сред най-важните ЕМК, т.нар Западна диета (обичайният за Европа и САЩ хранителен режим със съдържание на повече захари и готвени мазнини) предоставя на тялото ни по-голямо количество от необходимото ни от тези мазнини.

Омега-9 мастни киселини

Щастлива жена на игрище

Макар и да не е напълно официална част от есенциалните мастни киселини, Омега-9 също е важна за правилното функциониране на тялото. Това е група, която съдържа пет наситени мастни киселини, от които с най-важно предназначение са Олеиновата киселина (ОК / OA) и Еруциновата киселина (ЕК / EO). Тези киселини могат да бъдат произведени от Омега-3 и Омега-6 киселините. Ако обаче нивото им в организма е ниско, тогава се получава и съществена необходимост от повишаване на нивата на Омега-9 киселината.(обичайният за Европа и САЩ хранителен режим със съдържание на повече захари и готвени мазнини) предоставя на тялото ни доста от тези мазнини. А прекомерното насищане с тях не е полезно.

Този тип полезни мастни киселини повишават нивата на добрия холестерол – HDL (той се метаболизира в черния дроб и не се отлага по стените на кръвоносните съдове) и понижават тези на лошия холестерол – LDL (който има риск да се отлага по стените на кръвоносните съдове). Освен това имат подобряваща имунитета функция.

Дефицит на есенциални мастни киселини

Жена страдаща от умора

Липсата на нормални нива на есенциални мастни киселини в кръвта е предпоставка за появата на сериозни здравословни оплаквания, сред които артрит, хипертония, затлъстяване, лупус, депресия, астма, инфаркт и появата на вторичен инсулт.

Как да разберете, че имате недостиг на есенциални мастни киселини? Често срещани симптоми са:

  • Поява на възпалителни заболявания – Най-често става дума за ревматоиден артрит. При дефицит се увеличава подуването, болката и сутрешната скованост.
  • Сърдечни проблеми – Повишеното кръвно налягане и други сърдечни проблеми могат да бъдат признак на недостиг на Омега-3 и Омега-6.
  • Суха кожа – Основен симптом при дефицит на мастни киселини. Кожните проблеми могат да бъдат последствие от липсата на киселините. Това прави тялото по-податливо към инфекции, като увеличава и необходимото време за заздравяване при наранявания и рани.
  • Прекомерна умора – Липсата на енергия е един от основните симптоми за дефицит на Омега-3 и Омега-6. Дори и при диети и хранителни режими, изключването на храни, чието съдържание включва есенциални мастни киселини, е забранено. По-надолу можете да откриете списък с храни, богати на тези киселини.
  • Лошо кръвооросяване – Мастните киселини регулират телесната температура, като запазват топлината. Недостигът им е предпоставка за често усещане на студенина в крайниците.

Източници на есенциални мастни киселини

Храни съдържащи омега мастни киселини

Основните начини за набавяне на есенциалните мастни киселини в организма са два – чрез храната и с помощта на хранителни добавки.

Храна

Храната е естественият източник, с помощта на който всеки може да си набави Омега-3, Омега-6 и Омега-9 мастни киселини. В кои храни можем да открием различните киселини?

  • Омега-3 – всички видове риба, особено сьомга, рибено масло, ленено масло, орехово масло, конопено масло, авокадо, зелени листни зеленчуци;
  • Омега-6 – пилешко, патешко, свинско и пуешко месо, орехи, соево и фъстъчено масло, фъстъци, бадеми, кедрови ядки, орехи, тиквени и слънчогледови семена, сирене, мляко, яйчен жълтък и други;
  • Омега-9 – зеленчуковите мазнини и тези от семена: зехтин, авокадо, бадемово или фъстъчено масло, масло от гроздови семки, маслини.

Имайте предвид, че докато в хранителните източници има добро съдържание на Омега-6 киселини, съдържанието на Омега-3 е доста оскъдно и недостатъчно. Затова на помощ идват…

Хранителни добавки Jamieson.

Когато става дума за прием на хранителни добавки, винаги бъдете внимателни с избора си. Не се доверявайте на нерегламентирани продукти със съмнителен състав. За да не навредите несъзнателно на здравето си, избирайте добавки само от доказан производител. Хранителните добавки от Jamieson са пример за качество, ефективност и безопасност. Приемът на добавки с есенциални мастни киселини е подходящ както за възрастни, така и за деца. При децата ситуацията може да бъде сложна, затова Jamieson се е погрижил да ви предостави желирани добавки с Омега-3 с вкус на портокал, лимон и ягода-банан. С тях с лекота децата ще съчетаят полезното с приятното. А за всички възрастни, сме разработили хранителна добавка с Омега-3-6-9, която комбинира в себе си всички полезни свойства и на трите киселини в едно, както и хранителна добавка с Рибено масло от сьомга, която има благоприятно действие при депресия, висок сърдечен ритъм, а освен това регулира нивата на холестерол и кръвното налягане.

Заключение

Неусетно стигнахме до финала на тази статия, в която отделихме специално внимание на ползите от приема на есенциални мастни киселини. Не ги подценявайте, защото функцията им наистина е фундаментална. А ако темата ви се е сторила интересна, можете да разгледате и блога ни, където ще откриете още много полезна информация за различни теми, свързани със здравето.

© 2021 Всички права запазени.