Избери от всички серии витамини и си купи нужните за теб с -15% отстъпка!

Недостиг на витамин C – симптоми, причини и лекуване

Храни с витамин Ц
85 четения
7 мин

Витамините са едни от най-важните съединения, необходими за протичането на много жизнени функции и процеси в човешкия организъм. Нормалното съществуване без здравословни проблеми доста често е трудно или дори невъзможно при наличие на дефицит, на който и да е витамин.

Изключение не прави и недостигът на витамин С. Когато е налице витаминен дефицит на С могат да възникнат доста затруднения от здравословна гледна точка и качеството на живот може да се влоши значително. Затова в тази статия ще ви разкажем за витамин С, какво се случва с тялото ви, когато е наличен неговият недостиг и как може да се справите с него.

Какво е витамин C и защо е необходим за организма

Витамин С е от групата на водоразтворимите витамини, който участва в редица важни метаболитни процеси в организма на клетъчно ниво, като ензимна помощна молекула за пренос на вещества, извършва електролитен транспорт в клетките в митохондрия (клетъчната част, отговаряща за производство на необходимата за живота енергия) и още много др.

Накратко обобщено, Витамин С, наричан още L-аскорбинова киселина, е жизненоважно съединение, което е необходимо за протичането на нормалния живот. Той спомага за изхвърлянето на тежки метали от организма, действа антиоксидантно, подпомага производството на колаген, който е нужен за доброто здраве на венците, зъбите, опорно-двигателната и сърдечно-съдовата система. Може да научите повече за витамин С в тази статия.

За разлика от по-голямата част от животните, човекът е неспособен да произвежда самостойно витамин С. Ето защо е необходимо да си го набавя външно, т.е. чрез храната или чрез допълнителен прием като хранителна добавка. Малко по-надолу ще разберете какви са различните начини да приемате този така важен витамин, но нека първо разгледаме защо може да се стигне до недостиг на витамин С и как да разберете, че имате такъв.

Какви са причините за недостиг на витамин C

Недостигът на витамин С се нарича още хиповитаминоза С. Редица фактори оказват влияние за развиването на това състояние. Както вече споменахме, необходимо е да приемате витамин С, защото човешкото тяло не може да го произвежда. Именно заради това, при екстремни за тялото ситуации и различни видове натоварване – физическо или емоционално, при бременност, понижени функции на имунната система, при повишена употреба на алкохол и при тютюнопушене, нивото на витамин С може да спадне и да развиете недостиг.
Друга, често срещана причина, е хранителната диета, която имате. Тъй като витамин С се съдържа в пресни, необработени термично плодове и зеленчуци, ако консумирате предимно готвена храна за сметка на сурови растителни храни, недостигът му е много вероятен.

Какви са симптомите при дефицит на витамин C

  • Суха и груба кожа

Както вече споменахме, витамин С играе ключова роля за производството на колаген в организма. Изсушаването и загрубяването на кожата се случва, когато е намалено производството на колаген, а то се дължи на дефицит на витамин С. Освен това тя не може да бъде предпазена така ефективно от слънцето, както при нормални нива на витамина.

  • Лесна поява на синини

Тъй като капилярите, особено тези на кожата, губят своята здравина и еластичност при дефицит на витамин С, те се пукат лесно и се получават синини. Така че, ако получавате много по-лесно синини при натиск от преди, има голяма вероятност да сте развили хиповитаминоза С.

  • Бели петна върху ноктите

Невинаги белите петънца по ноктите сигнализират за сериозен проблем в тялото. Понякога при натиск или удар на нокътната плочка се образуват отлепяне на слоевете, от които е съставен нокътят. Ако все пак забелязвате повече от обичайното, то те могат да се дължат на намалено съдържание на витамин С в организма.

  • Трудно зарастващи рани

При порязване и одраскване витамин С допринася за бързо заздравяване на раните, за да може организмът да няма кръвозагуба и да не се създават предпоставки за инфекции. Когато количеството на витамин С е недостатъчно, зарастването се забавя.

  • Болки в ставите

Болки в ставите може да се предизвикат от различни фактори и няма как да се сложи категорично заключение, че е непременно от недостиг на витамин С, но това е един от симптомите при наличието му. Всички стави са изградени от колаген и когато е наличен дефицит на витамина, се отразява на състоянието им.

  • Кървене на венците

Също както при кожата, кръвоснабдяването на венците се случва посредством фини капиляри. Когато миете зъбите си, достатъчно е само от натиска с четката за зъби да предизвикате кървене, ако има дефицит на витамин С.

Липса на витамин C при деца и бебета

Липсата на витамин С може да засегне и най-малките. За щастие, в развитите държави дефицитът му при деца се среща изключително рядко. Ако все пак нивата му започнат да спадат, ще забележите следните симптоми:

  • поява на малки кафяви петна по кожата;
  • кървене на венците;
  • чувство на слабост и умора;
  • трудно заздравяване на рани;
  • болки в костите;
  • слаба имунна система.

Ако не набавят неодходимото си количество от витамина продължително време, децата могат да развият тежък дефицит на витамин С. Той е изключително опасен и води до развиването на болестта скорбут. Това е рядко състояние, след което може да последват:

  • нервна анорексия;
  • жълтеница;
  • гърчове;
  • забавяне на развитието;
  • аутизъм.

Ако искате да научите повече за приема на витамин С при деца и бебета, предозирането и недостига , може да го направите в тази статия.

Как да се справим с недостига на витамин C

За всеки проблем винаги има решение и обикновено то е на една ръка разстояние. Има няколко начина да повишим нивата на витамин С в организма и да се справим с недостига му. Нека видим кои са те:

Прием на храни, богати на витамин C

Консумирането на храни, които са богати на витамин С, е един от традиционните и лесни начини да преборим хиповитаминоза С. Както споменахме по-горе, хапването на повече свежи плодове и зеленчуци е ключово за да си набавяте необходимата доза от витамин С, която да помага на вашия организъм. Най-голямо съдържание имат следните храни:

  • цитрусовите плодове, като портокали, грейпфрути, лимони и др.;
  • зеленчукът, който всъщност е плод – доматът;
  • високо ценените от италианците броколи;
  • чушките във всичките им разновидности – зелени, червени, люти и пр.;
  • ягодите и други горски и култивирани плодове от същото семейство;

Ако искате да научите повече за храните, които са богати на витамин С, може да прочетете тази статия за тях.

Витамин C на ампули/инжекции

Инжекционен разтвор на Витамин С се прилага само при по-тежки форми на дефицит на витамин С и при състояния, непозволяващи перорално приемане. Тъй като витамин C e киселина, не се препоръчва мускулно поставяне, а венозно, за да се избегнат последващите болки, подобни на мускулна треска.

Ампулите за пиене са още един начин в течно състояние за набавяне на витамин С. Ако обаче имате стомашно-чревни неразположения, аскорбиновата киселина, което всъщност представлява витамин С, може да раздразни лигавицата на стомаха и да изпитате болка, може дори да се подуете.

Витамин C като хранителна добавка

Ако се притеснявате, че не можете да си набавяте оптималната дневна доза на витамина, то хранителна добавка под формата на таблетки е точно за вас. Така може да сте сигурни колко точно от витамин С сте приели и да сте спокойни, че никога няма да изпаднете в дефицит.

Тук може да се сдобиете с таблетки витамин С от Jamieson, като може да избирате между няколко продукта според вашите нужди. Ако имате забързано ежедневие с много задачи и последното нещо, за което мислите, е оптималният ви прием на полезни вещества, то витамин C с удължено действие е подходящ за вашия начин на живот.

Ако искате да комбинирате набавянето на повече витамини с една-единствена таблетка, то тогава може да се спрете на В комплекс + Витамин С. Тъй като нуждата от някои витамини е по-висока при мъжете, отколкото при жените, Jamieson има решение и за мъжкото съсловие – MULTI мултивитамини за МЪЖЕ. В тази таблетка ще откриете абсолютно всички необходими витамини, включително и С, освен това и много други нужни на организма минерали и микроелементи, като калций, хром, мед, йод, желязо и още много други.

Каква е необходимата доза витамин C на ден

С увеличаване на годините, разбира се, и нужната доза от витамин С расте. Докато при бебета дневният прием се равнява на 40-50 мг, то при възрастни е 2 пъти повече. Най-малките могат да си набавят нужната доза чрез кърмата, докато като възрастни е хубаво да се стараем да поддържаме опитмалното ниво на витамин С, а това става обикновено с храната или чрез хранителни добавки.

Заключение:

Нуждата от витамин С не бива да бъде подценявана. Чрез храна, под формата на таблетки или чрез венозен прием, витаминът трябва да се приема ежедневно, за да не настъпят различни усложнения и за да не се развиват болести. В тази статия ви запознахме до какво води недостига на витамин С, както и как да различавате симптомите и да сте наясно с причините, поради които може да възникне недостиг на витамин С. Надяваме се информацията да ви е била полезна, а ако искате да научите повече по други здравни въпроси, четете блога ни!

© 2021 Всички права запазени.