Избери от всички серии витамини и си купи нужните за теб с -15% отстъпка!

Дневна дозировка и начини на набавяне на витамин C

Витамин C храни
99 четения
6 мин

Човешкият организъм се нуждае от баланс на всички макро- и микроелементи, за да могат да протичат нормално всички жизнени процеси. Един от най-важните витамини, който е отговорен за работата на имунната система, е витамин C. Той е едно от първите лекарства, които се използват за укрепване на организма при поява на начални симптоми на настинка и грип, или като превенция срещу тях. Ако търсите отговор на въпроса “Колко витамин C на ден трябва да приемам”, то сте на правилното място!

Витамин C е елемент, който организмът не може да си произведе сам, затова се налага да го приемате под формата на хранителна добавка или чрез храната. Ако искате да разберете повече за това от какво количество витамин C се нуждаете, за да се възползвате максимално от неговите свойства, и как да си го набавите, останете с нас до края на статията!

Защо приемът на витамин C е важен за човешкия организъм

Витамин C, наречен още аскорбинова киселина, е един от най-важните елементи за човешкия организъм. Той е използван от много години насам в борбата със заболявания като скорбут, кървящи венци, падане на зъбите, както при помощ на организма да изхвърли натрупалите се в него вредни вещества. В миналото моряците са консумирали големи количества цитруси, за да компенсират неговата липса поради дългото време, прекарано в морето. Една от основните характеристики на аскорбиновата киселина е това, че тя е водоразтворима и не се натрупва в организма, а излишното количество се изхвърля чрез урината.

Витаминът участва в синтеза на колаген, отговорен за костите и еластичността на кожата и капилярите, неутрализира опасните свободни радикали и намалява риска от заболявания с простуден и вирусен характер. Той е силен антиоксидант, който стимулира имунната система, действа положително на кожата, очите и сърдечно-съдовата система. Витамин C притежава и още множество полезни функции, за които ще разберете в тази статия!

Последици за здравето при недостиг на витамин C

В развитите държави е трудно да страдате от недостиг на витамин C, защото той се съдържа в голяма част от хранителните продукти, които консумирате. Дефицитът на аскорбинова киселина е рядко срещано заболяване, което се изразява в следните симптоми:

  • Кървящи венци;
  • Клатещи и падащи зъби;
  • Груба и суха кожа, която трудно зараства;
  • Болки в костите и мускулите.

Ако забележите някои от тези симптоми при вас, или при вашето дете, добре е да увеличите дневния си прием на витамин C, за да предотвратите по-нататъшно влошаване на състоянието.

Колко милиграма витамин C трябва да приемате на ден

За да се възползвате максимално от всички полезни за организма функции на аскорбиновата киселина, е добре да спазвате препоръчителния дневен прием. То зависи от вашата възраст, здравословно състояние и пол. Смята се, че безопасната дневна доза, която няма да доведе до предозиране и странични ефекти, е между 500 и 2000 mg. Удачно е и да се комбинират Витамин C заедно с B комплекс.

Каква е дневната доза витамин C за възрастни

Препоръчителната дневна доза аскорбинова киселина за жени е между 80 и 100 mg/дневно, като това количество може да достигне и 120 mg при кърмачки. За мъже оптималното количество е между 100 и 120 mg. При наличие на заболяване или за превенция на грипоподобни симптоми, може да приемате и по-голяма от препоръчителната доза. Пушачите и приемащите по-големи количества алкохол се нуждаят от 30% повече витамин C.

Колко витамин C на ден се дава на деца и бебета

Аскорбиновата киселина е много важна за детския организъм, защото го защитава от опасните инфекции и вируси, укрепвайки имунната система, и пряко участва в неговото правилно формиране и развитие. Детският организъм е по-чувствителен, затова трябва да съобразявате количеството на прием на витамин C по-внимателно. Обикновено за бебета от 1 до 3 – годишна възраст дневната доза представлява 15mg, от 3 до 8 години – 25 mg. При децата между 9 и 13 години това количество нараства до 45 mg.

Ако се нуждаете от по-подробна информация по темата “За какво помага витамин C, то ще откриете търсеното в тази статия.

Колко витамин C може да се пие на ден (предозиране)

Предозирането с витамин C е почти невъзможно, тъй като организмът усвоява количеството, което му е необходимо, а останалото се изхвърля чрез урината. Ако обаче приемете много повече от допустимата дневна доза Витамин C, е вероятно да се проявят някои от следните симптоми:

  • Гадене;
  • Повръщане;
  • Диария;
  • Болки и дискомфорт в стомаха.

Обикновено това се случва, ако значително нарушите дозата от 2000mg за деня. При прием над 1200 mg е възможно урината да се вкисели поради хипервитаминоза – пренасищане на организма с веществото.

Добре е да се въздържате от прием на витамин C, ако страдате от прекомерно количество на желязо в кръвта си, тъй като аскорбиновата киселина участва в неговото образуване. Други заболявания, при които приемът на витамина е противопоказен, са проблеми с бъбреците и диабет.

Как да си набавим необходимото количество витамин C

Въпреки че дефицитът на аскорбинова киселина е рядко срещано състояние, добре е организмът ви да разполага с достатъчно количество от нея. В противен случай рискувате да се проявят гореспоменатите влошени здравословни състояния вследствие нейната липса. Съществуват два варианта, по които може да си набавите необходимата дневна доза витамин C – чрез храната и чрез прием на хранителни добавки.

Консумирайте храни с високо съдържание на витамин C

Аскорбиновата киселина се съдържа в множество плодове и зеленчуци, което осигурява минималния дневен прием при нормална и балансирана диета. В най-голяма степен витамин C присъства в папаята, кивито, портокалите, брюкселското зеле, ягодите и чушките. Препоръчително е термичната обработка да бъде минимална, за да не се загубят полезните качества на хранителните продукти.

Тук можете да откриете по-подробна информация за богатите на витамин C храни.

Прием на витамин C като хранителна добавка

За максимален ефект е най-добре да съчетавате балансираната и здравословна диета с прием на хранителни добавки с витамин C, особено през грипния сезон. По този начин ще помогнете на организма си по-бързо и ефикасно да се справи с нежеланите заболявания.

Препоръчително е да заложите на висококачествени хранителни добавки с доказан произход, тъй като обикновено те са допълнително обогатени с биофлавоноиди. Това са вещества, които се се съдържат в хранителните източници на аскорбинова киселина и помагат на организма за по-бързото абсорбиране на хранителните вещества. По този начин няма да има разлика дали приемате витамина по естествен, или по изкуствен начин.

Такъв комплексен и ефективен продукт е и витамин C 500mg в с вкус на грозде на канадския лидер в производството на хранителни добавки Jamieson. Витамините са без изкуствени оцветители и овкусители, но са обогатени по естествен начин с вкус на грозде, за да бъдат по-лесни и приятни за прием дори от малки деца. Поръчайте сега, директно от нашия сайт, и се убедете сами в комплексното действие на витамин C върху организма!

Заключение:

Благодарим ви, че останахте с нас до края на статията! Вече сте наясно, че витамин C е от изключително важно значение за поддържането на добро здраве, тъй като е пряко отговорен за имунния отговор и множество други жизненоважни функции на организма.

Приемът на висококачествена хранителна добавка с аскорбинова киселина в допълнение към разнообразната ви и балансирана диета ще помогне на организма ви да се справи по-лесно със заболяванията и ще послужи като тяхна превенция! Но не правете компромис с произхода му, за да усетите в най-голяма степен полезните му свойства!

© 2021 Всички права запазени.