Избери от всички серии витамини и си купи нужните за теб с -15% отстъпка!

Всичко, което трябва да знаете за витамин К – видове, ползи, странични ефекти и как да си го набавим

Плодове и зеленчуци съдържащи витамин К
199 четения
7 мин

Витамините са незаменими органични вещества, които играят сериозна роля в извършването на редица функции в човешкото тяло. Те оказват сериозно влияние върху правилното протичане на процеси във всички органи и системи и се грижат за тяхното здраве и оптимална работа. В тази статия ще ви запознаем с един по-малко познат от тях – витамин К. Ще разберете какво всъщност е той и какви са ползите от приема му.

И тъй като говорим за витамин, няма как да не добавим, че ще разберете какви са начините да си го набавяте и защо не бива да се прекалява с него. Обобщили сме необходимата информация относно витамин К за вас, за да научите защо е толкова необходим и незаменим той.

Какво представлява витамин К

Витамин К е от по-малката група мастноразтворими витамини, също като А, D и Е. Какво означава това? Означава, че докато приемате такъв тип витамин, е необходимо паралелно с това да консумирате и повече мазнини, за да бъде усвоен той. Това също значи, че за разлика от водноразтворимите В комплекс и С, витамин К не може да бъде изведен от организма с урината, което го прави вещество, с чийто прием е нужно да сте внимателни. Също така витамин К помага за изчистването на натрупания калций от места, където не му е мястото, например по вътрешната част на стените на кръвоносните съдове, или в други меки тъкани.

Разлика между витамин К1 и К2

Въпреки че до широката аудитория достига малко информация относно това, че има повече от един вид витамин К, това е така и е важно да се знаят разликите между двете разновидности.

К1, за който се говори по-често, отговаря за кръвосъсирването и може да бъде усвоен директно чрез храната. След което да мине директно през черния дроб и оттам да влияе на способността на кръвта по сърдечно-съдовата система бързо да се съсирва при необходимост, ако някъде се появи “пробойна”, където притокът на кръв бързо да бъде овладян и спрян.

Витамин К2, наричан още менахинон, от своя страна се секретира самостойно от организма в стомашно-чревния тракт от бактерия, намираща се там. От стомаха достига до кръвоносните съдове и до костите. Всъщност той е този, който е отговорен за разнасянето на калция по правилните места и отстраняването му от неправилните. Ето защо е важно да бъде приеман наред с витамин D и с калций, ако имате калциев дефицит, за да бъде отвеждан този микроелемент на необходимите в организма зони.

Съществува и трети вид – витамин К3 (менадион), който е със синтетичен произход, но тъй като е твърде токсичен, препоръките на всички лекари е да бъде избягван.

За какво помага витамин К и защо ни е необходим

Както вече разбрахте, Витамин К играе незаменима роля в кръвосъсирващата дейност на организма, но също и за минерализацията на костите. Той пресича белтъците в кръвта, за да се превърне тя в желе, което да запуши отворената рана, която е нарушена целостта на тялото. Така кръвта не може да изтича извън него и се съсирва. Освен това витамин К се свързва с калция, постъпил в организма, като го транспортира до костите и специфично до местата, които имат нужда от калциране. Всичко това прави витамина изключително важно вещество, което се грижи за сърдечно-съдовата и опорно-двигателната системи, за да могат да функционират нормално те.

Защо е важно да дозираме правилно витамин К

Като всеки мастноразтворим витамин, и витамин К не прави изключение от останалите, при които трябва да сте много внимателни с дозировката. И двете състояния – на недостиг и на предозиране – не са препоръчителни.

Недостиг на витамин К

Когато е налице недостиг на витамин К, може да се забележи по няколко признака:

Трудно зарастващи рани и лесно кървящи венци: Тъй като е отговорен за кръвосъсирването, при недостиг на витамин К може да забележите колко по-бавно и трудно зарастват всякакви порезни и други рани. Също така при миене на зъбите, независимо колко е нежна четката ви за зъби, и най-малкият натиск може да предизвика обилно кървене, което трудно спира;

Удължена менструация: Ако сте жена в полова зрялост и не сте бременна, ще забележите, че цикълът ви е има известно проточване от нормалното. Това може да е признак на липса на витамин К;

По-крехки кости и зъби: При дефицит на витамин К, склонността към фрактури се увеличава заради загубата на плътност в костите, тъй като калцият не бива транспортиран до тях, когато нямате достатъчно витамин К в организма си;

Развитие на туморни образувания: При най-новите проучвания е доказано, че витамин К успешно се бори с потискането на развитие на анормални клетки в тялото. Съответно при недостига му, вероятността да развиете карциномни образувания нараства значително.

Повече за проблемите, възникващи при недостатъчно витамин К в организма, може да научите от статията ни за недостига на витамин К.

Предозиране и противопоказания на витамин K

Въпреки че трудно може да се предозира с витамин К, все пак трябва да се внимава. Опасността от свръх прием е в пъти по-голяма, когато витаминът бива приеман като добавка под формата на таблетки. Така може да се увеличи рискът от образуване на тромби в кръвоносните съдове, а заради това да се стигне до тромбоза и инфаркт.

Друг важен факт, който трябва да знаете, е че приемът на витамин К не трябва да се съчетава с този на витамин Е, защото това може да доведе до тежки кръвоизливи. В някои случаи, тъй като витамин К се отлага в черния дроб, при предозиране на бебета и деца има доказани случаи на развитие на рак точно в този орган заради увеличен прием на витамина.

Как да си набавим витамин К

Както повечето витамини, витамин К може да бъде набавен основно чрез храната, но най-вече витамин К1, тъй като К2 се създава от организма посредством полезната чревна флора. Това означава, че освен храните, богати на витамин К1, е важно стомашно-чревният тракт да е в здравословна форма и да нямате никакви нарушения в нормалната функция на храносмилателната система.

Единственият сигурен начин да си набавите витамин К е по естествен път. Ако го приемате под формата на хранителни добавки има доста голям риск от предозиране. Това означава, че е важно да хапвате храни, които съдържат достатъчно голямо количество от витамина, за да не изпаднете в дефицит.

Храни, богати на витамин К

Има голямо разнообразие от храни, чрез които може да си набавяте така нужния витамин. Всякакви зеленолистни зеленчуци, различни видове лук и някои плодове са само част от храните, на които може да разчитате, че ще задоволят дневния ви прием на витамин К. Повечето от тях съдържат и други полезни вещества, от които се нуждаете на дневна база. В статията ни за 15-те храни с най-богато съдържание на витамин К може да научите пълния списък от плодове, зеленчуци и подправки, които ви дават възможност да получите необходимото количество витамин К.

Защо е важно да приемаме витамин К комплексно с витамин D и калций

Както споменахме по-рано, функцията на витамин К помага за отвеждането на калция до костите, където има нужда от калциране, за да останат здрави. Каква е връзката му обаче с витамин D? Витамин D съдейства за произвеждането на няколко протеина, които подпомагат функцията на витамин К. Колкото повече витамин D се приема, стига да не се надвишава оптималната дозировка, разбира се, толкова повече от тези протеини се отделят. Ако усвоявате много витамин D без да правите същото с витамин К, калцирането в организма ви ще е на места, където не е желателно да го има, тъй като витамин К е един вид транспортьор на всичкия постъпил в тялото калций.

Калцият също е важен като оптимален прием, за да може витамин К да си върши добре работата. За да може това да се случва, е нужно и количествата на витамин D да са на здравословно ниво. Ето защо трите вещества е нужно да имат обща проследяемост на приетите им количества. Ако не сте сигурни дали нивата на витамин D и на калций са ви достатъчни, може да ги приемате комбинирано като хранителни добавки на таблетки.

Хранителни добавки от Jamieson

Калций Магнезий с Витамин D от Jamieson има балансирана и лесна за усвояване формула, тъй като калцият, витамин D и магнезият работят заедно, за да подсилят взаимно по-доброто усвояване от организма. Оптималното съотношение на двата микроелемента калций към магнезий е 2:1, за да подсигури максималната абсорбция на калций в организма и предпазва от стомашни неразположения, които често могат да се получат при смесването на двете вещества.

Калций Магнезий с Витамин D е създаден на основата на формата с най-висока бионаличност на Витамин D – D3. Тя е естествената форма, отделяща се от тялото, когато човешката кожа е изложена на слънчева светлина.

Заключение

В тази статия ви разказахме за важната функция на витамин К да се грижи за сърдечно-съдовата и опорно-двигателната системи. Той е незаменим в транспортирането на калций до необходимите места и неговата работа много зависи от количеството на витамин D в организма. Затова е важно да следите приема си както на тези два витамина, така и на калция. Надяваме се статията да ви е била от полза!

© 2021 Всички права запазени.