Какво е селен и какви са ползите от него

Продукти съдържащи селен
899 четения
5 мин

С наближаването на пролетта новата вълна от простудни и грипни състояния чука на вратата. А за всички е добре известно, че с колкото повече полезни витамини и минерали сте запасили организма си, толкова по-вероятно е болестотворните организми да ви подминат. В случай, че все пак се сблъскате с тях, то ще можете бързо и безпроблемно да им се противопоставите посредством вашата имунна система. Затова в следващите редове ще ви срещнем с един набиращ все по-широка популярност минерал – селенът.

Може би сте обърнали внимание, че в последно време селенът и неговото положително въздействие върху организма се споменават все по-често. Ползите му са толкова много и широкоспектърни, че няма как да подминем темата. Ето защо в тази статия ще ви разкажем малко повече за известния микроелемент и ще разберете всичко за най-значимите ползи за тялото, произтичащи от редовния му прием.

Какво представлява селенът

Селенът е открит още през далечната 1817 г. от Йонс Берцелиус. Той представлява химичен елемент от групата на неметалите, като може да бъде открит както в живата природа, така и в неорганичната среда. Селенът попада в категорията на хранителните микроелементи, което означава, че е необходим на организма в по-малки количества от макронутриентите като протеина.

В земната кора, наред със сярата и телура, селенът винаги се среща като неразривно свързан с тях. Намиращ се в почвата, той лесно се поема от корените на растенията. Количеството селен, което един растителен вид съдържа, се определя от количеството, което се намира в почвата, където се отглежда то. В човешкото тяло той има редица функции – влиза в състава на важни аминокиселини, взема участие в множество физиологични процеси и се грижи за други съществени микроструктури на клетъчно ниво.

Разбира се, той е част и от структурата на редица животински и растителни организми, чрез които можете да си доставяте необходимото количество под формата на храна. Такива са голяма част от морските дарове, свинското месо, различни видове ядки (най-вече бразилски орех и слънчогледови семки), както и много други.

7 важни ползи на селена за организма

Както вече споменахме, селенът е един от основните минерали, които имат важни функции за човешкото здраве. За съжаление, той е и сред онези от тях, които в глобален мащаб са във висок дефицит. В следващите редове ще разберете защо е важно да не допускате недостиг на този микроелемент, както и какви са неговите най-важни ползи за тялото.

1. Грижи се за щитовидната жлеза

Щитовидната жлеза е секреторен орган, който произвежда два жизненоважни хормона, наречени трийодтиронин и тироксин – Т3 и Т4. Тези хормони изпълняват разнообразни функции в тялото, включително регулиране на температурата, метаболизма и сърдечния ритъм. За да работи оптимално щитовидната жлеза, на нея са ѝ необходими селен и йод. Селенът, заедно с другия важен минерал, активно участва в метаболитните процеси, свързани с тиреоидните хормони. Разберете повече за метаболизма в тази статия.

Ако снабдяването със селен не е достатъчно, това може да доведе до ниски нива на тиреоидни хормони, а оттам и до редица проблеми с щитовидната жлеза. Симптоми като умора и летаргия са често срещани, когато секреторният орган не работи нормално поради липса на микроелемента. Редица изследвания сочат също, че селенът носи ползи за пациенти със заболявания, свързани с недостиг на тиреоидните хормони. Разбира се, както недостатъчните, така и прекомерни количества селен могат да бъдат вредни.

2. Предпазва от живачно отравяне

Живакът е химичен елемент от групата на тежките метали. Можете да бъдете изложени на него по много начини – посредством въздуха, храната, почвата и водата. При досег с живак във вашето тяло може да се предизвикат множество потенциално сериозни здравословни проблеми. Това се случва основно когато металът се натрупва в тялото.

Тук е важно да отбележим следното: въпреки че морската храна като цяло е изключително полезна група храни, някои видове риби и черупкови организми могат да бъдат сериозни източници на живак. Защо е важно да знаете това? Защото, както ви запознахме по-рано, селенът, също като живака, се съдържа в редица морски мекотели. Всъщност най-интересното е, че едно от предимствата на минерала като неметал е да се свързва лесно с живака, който от своя страна е метал. Това значително намалява вредите в организма ви. С други думи, не е нужно да се притеснявате от консумацията на морски дарове, тъй като в много от тях ще срещнете както селен, така и живак, а те взаимно създават химична реакция, помежду си, която често елиминира метала.

Необходими са обаче повече изследвания за точното съотношение между живак и селен, а някои проучвания показват, че свързването действа и в двете посоки. Така или иначе, по-високият прием на селен вероятно намалява вредното въздействие на тежкия метал.

3. Повишава имунитета и има антиоксидантни свойства

Селенът се бори активно със свободните радикали в организма и изследванията показват, че минералът може да подобри значително имунния отговор на вашето тяло. В контролирано проучване с 60 пациенти, имащи диабетна нефропатия, се доказва, че добавка от селен значително повишава нивата на антиоксиданти в кръвта. Глутатионът е едно такова вещество. Той е познат още като „магически антиоксидант“ на тялото и играе решаваща роля в имунната система.

Освен всичко изброено до момента, селенът може да подпомогне тялото при борба с вирусни инфекции. В редица проучвания дори е доказана ролята на селен в борбата срещу ХИВ. Добавянето на селен може да помогне за потискане на развитието на вируса.

4. Участва във възстановяването на увредени части от ДНК молекулата

ДНК имат всички живи същества и това е, както добре ни е известно, вид генетичен код, който съдържа биологична информация за това какъв е всеки индивид, какви са неговите характеристики и как тялото му ще се развива и ще оперира във времето. За жалост, разнообразни влияния от околната среда като химикали, цигарен дим, прекомерна UV радиация, дори професионални рискове, могат да доведат до увреждане на ДНК.

Понякога в продължение на много години се натрупват увреждания на ДНК, а това може да причини различни заболявания, включително и рак. Медицински изследвания доказват, че селенът играе роля в отстраняването на повреди по ДНК молекулите. Според тях микроелементът подобрява реакцията на възстановяване на ДНК и помага да се защитят клетките от по-нататъшно увреждане.

5. Спомага за борбата с депресията

Изследванията показват, че селенът може да намали риска от депресия. По-голямото количество на селен води до по-добро настроение. В едно проучване, обхващащо 978 млади възрастни, учените успяват да докажат, че оптималният прием на селен е свързан с намалени симптоми на депресия. Какво ще рече оптимален? Нито твърде висок, нито твърде нисък. Чрез попълване на въпросници относно консумация на храни, учените откриват по-висок риск от депресия, когато приемът на селен е нисък. Едно изследване доказва потенциални ползи в лечението на депресия, а друго, че добавянето на селен в начална фаза на бременност намалява риска от следродилна депресия.

6. Участва в подобряването на мъжката репродуктивност

Безплодието е нарастващ глобален проблем, като трудностите със зачеването, износването и раждането засягат около 15% от двойките по света. Доста често това се дължи на т.нар. лениви плувци в мъжката сперма. Открита е връзка между ниските нива на селен в кръвта на мъжете и лошото качество на сперматозоидите им. Ето защо добавки със селен подобряват подвижността на мъжките полови клетки и шанса за успешно зачеване на жената. Въпреки обещаващите резултати по отношение на селена и репродуктивното здраве при мъжа, данните към момента са недостатъчни, за да бъдат 100% категорични. И все пак, оптималното количество на селен в организма е важно заради редица други процеси.

7. Има противовъзпалителна роля в тялото

Поради антиоксидантна си роля и спомагането за повишаване на имунитета, селенът може да намали също така и възпаления от различно естество. При жени с гестационен диабет добавката на селен е особено необходима, защо намалява оксидативния стрес и понижава маркерите на възпаление по време на този труден период от износването на плода. При други жени, страдащи от синдром на поликистозни яйчници, селенът значително повишава антиоксидантите в кръвта и така спомага за премахване на възпаленията в яйчниците.

При клинични изпитвания само на мъже, при които няма специфичен подбор, т.е. всеки от тях е с различна клинична картина, добавянето на селен под формата на хранителна добавка в продължение на девет месеца намалява оксидативния стрес с близо 30%.

Селен под формата на хранителна добавка от Jamieson

И като заговорихме за селен като хранителна добавка, няма как да не споменем тази от Jamieson. Селен 100 mcg от Jamieson е висококачествено произведен продукт от натурален произход, който ще ви помогне да осигурите необходимия си дневен прием. Само с 1 таблетка дневно, приемана с храната, вие може да си осигурите необходимите на тялото ви количества. Така няма нужда да се притеснявате дали нямате дефицит на селен. А както вече разбрахте, той е микроелемент, който е незаменим при редица процеси в човешкия организъм.

Ако все пак искате да разберете как можете да си набавяте необходимите ви количества от полезния микроелемент чрез храна, може да разгледате статията ни за 20 храни, богати на селен.

В тази статия ви запознахме какво точно представлява селенът, както и какви са ползите от него. Научихте много ценна информация и вече знаете защо той е толкова важен и незаменим за човешкото тяло. Ако любопитството ви се е пробудило по теми, свързани със здравословен начин на живот, който включва и оптимален прием на различни ценни вещества като селена, може да следите блога ни за други информативни статии.

Свързани продукти

© 2022 Всички права запазени.