20 храни, богати на селен

Храни, богати на селен
367 четения

Селенът е микроелемент, който има много важна роля в човешкия организъм. Той е мощен антиоксидант, необходим за поддържане функцията на ензимите, неутрализиращи свободните радикали. Селенът е необходим и за правилното функциониране на щитовидната жлеза и се бори със стареенето на кожата. Веществото не може да се произвежда от организма, затова трябва да си подсигурите ежедневното му набавяне от външни източници. Редовната консумация на хранителни добавки и храни, богати на селен, е най-добрият начин да дадете на организма си достатъчно количество от този жизненоважен минерал. Затова ние, от Jamieson, сме ви подготвили списък с 20 храни от най-богатите на селен хранителни продукти, които да включите в менюто си.

Какво е селен и защо организмът има нужда от него

Селенът е микроелемент, който може да се открие както в живата природа, така и в неорганичната среда. Той влиза в състава на важни аминокиселини и участва в редица физиологични процеси в човешкото тяло. Селенът има три основни функции:

  • Мощен антиоксидант – Селенът помага на организма да се справи с оксидативния стрес. Натрупването на голямо количество свободни радикали в организма води до увреждане на различни клетки и структури. Приемът на селен помага на тялото да се справи с тези радикали и подпомага ествените антиоксидантни свойства на организма;
  • Важен за щитовидната жлеза – Селенът играе важна роля в производството на хормона тироксин, който се секретира от щитовидната жлеза. Тироксинът оказва влияние върху дейността на нервната система и общия метаболизъм на организма;
  • Анти-ейджинг ефект – Стареенето на клетките се дължи на свободните радикали в организма. Освен че се бори с тях, селенът стимулира производството на коензима Q10, който забавя стареенето на кожата. Редовният прием на селен подобрява и състоянието на косата. Затова той намира приложение в много шампоани за лечение на косопад.
Какво е селен и защо организмът има нужда от него

Препоръчителен дневен прием на селен и симптоми на дефицит в организма

Допустимият дневен прием на селен се определя от възрастта и здравето на човек. Препоръчва се ежедневният прием на следното количество:

  • Деца до 3 г. – 20 μg;
  • Деца 4-8 г. – 30 μg;
  • Деца 9-13 г. – 40 μg;
  • Възрастни и юноши – 55 μg;
  • Бременни жени – 60 μg;
  • Кърмачки – 70 μg;

Безопасната горна граница за прием на селен е 400 μg на ден при възрастните. Всичко над това количество се счита за опасно и вредно за организма. Продължителната употреба на селен над разрешените количества може да доведе до симптоми като лош дъх, метален вкус в устата, гадене, повръщане, загуба на коса, умора и раздразнителност.

Селенът е микроелемент, които има ключова роля за поддържане нормалната дейност на имунната система и щитовидната жлеза. Освен това той е един от най-мощните антиоксиданти и кофактор на множество ензимни комплекси. Затова дефицитът на селен в организма може да се прояви по различни начини. Някои от симптоми на това състояние са:

  • Загуба на коса;
  • Рязко и безпричинно покачване на теглото;
  • Репродуктивни проблеми;
  • Често боледуване;
  • Постоянно чувство на стрес;
  • Болки в ставите.

Как да си набавим необходимото количество селен в организма

Селенът е микроелемент, който не се произвежда от организма по естествен начин. Затова трябва да си осигурите достатъчно количество от външни източници. Повечето хора успяват да получат своята препоръчтелна дневна доза селен чрез храната. Разнообразното и здравословно хранене гарантира наличието на необходимите витамини и минерали, от които човешкия организъм има нужда, за да функционира нормално. В случаите, когато приемът на веществото от храната не е достатъчен, е добре да се приемат хранителни добавки със селен. Те ще ви осигурят достатъчно количество от важния за него минерал, за да предотвратите състоянието на дефицит.

Как да си набавим необходимото количество селен в организма

Кои храни са богати на селен

Селенът може да бъде открит в много и разнообразни храни. Може да получите препоръчителните дневни количества от веществото, като включите в менюто си някои от следните храни, богати на минерала:

  • Бразилски орех – Тази ядка се смята за най-богатия източник на селен. Количеството на минерала в бразилските орехи е толкова високо, че са достатъчни само 2-3 ядки, за да си набавите нужната доза за деня. Не бива да прекалявате с консумацията на бразилски орех, защото това лесно може да доведе до натрупване на прекалено големи количества селен в организма.
  • Овесени ядки – Овесените ядки са богати не само на фибри и витамини, но и на селен. В 100 г от тях се съдържат 35 μg от веществото.
  • Яйца – Яйцата са богат източник на хранителни вещества и протеини. Две твърдо сварени яйца са отлична закуска, която ще ви даде близо 50% от необходимото количество селен за деня.
  • Риба тон – Филето от риба тон е богато на селен. 170 грама от него ще ви осигурят близо 300% от дневния прием. Но не бива да прекалявате с консумацията на тази риба, защото в нея се съдържат и замърсители, като живак. Ограничете приема до един или два пъти седмично.
  • Хайвер – Хайверът е богат източник на желязо, протеини и витамин В12. Освен тях, 100 г от него ще ви дадат и 65 μg селен.
Храни, богати на селен
  • Пилешко месо – То е известно като добър източник на протеини с ниски нива на мазнини. Селенът в пилешкото месо също не е за подценяване. В 100 г от месото се съдържат 25 μg от веществото.
  • Бекон – Беконът е добър източник на селен. 100 грама бекон съдържат 65 μg селен.
  • Говеждо месо – Нивата на селен в червеното месо варират според това от коя част идва месото. В 170 г пържола например се съдържат около 33 μg.
  • Агнешки черен дроб – Той е богат източник на селен. Порция от 100 грама дава на организма ви близо 160% от дневния прием.
  • Сирене и извара – Млякото не е богат източник на селен, но някои млечни продукти съдържат доста по-големи количества от микроелемента. Такива са сиренето и изварата.
  • Тофу – Тофуто е добър източник на селен, подходящ за вегани и вегетарианци. Освен това в него се съдържат и голямо количество растителни протеини.
Кафяв ориз - източник на селен
  • Кафяв ориз – Кафявият ориз е по-здравословната алтернатива на белия, защото е по-богат на полезни хранителни вещества. Една чаша от него съдържа близо 20 μg селен.
  • Слънчогледови семки – Те са богат източник на витамини и минерали. 100 грама слънчогледови семки съдържат 80 μg селен, както и много други полезни елементи като желязо, магнезий, витамин Е и протеини.
  • Чиа – Семената от чиа са суперхрана, богата на множество полезни вещества. Консумацията на чия предоставя на тялото ви фибри, аминокиселини, омега-3 и омега-6 мастни киселини. Сами 30 грама чиа ви осигуряват 15 μg селен, което е над ⅓ от нужното количество за деня.
  • Кус-кус – Чаша варен кус-кус ще ви даде около 80% от необходимия дневен прием но селен, но също така и много въглехидрати, затова не прекалявайте с консумацията.
  • Спанак – Зелените зеленчуци са богати на много полезни хранителни вещества като антиоксиданти, витамини, минерали и хлорофил. Една чаша спанак ще ви даде всичко това, плюс около 3 μg селен.
  • Боб – Варивата също са изключително полезна храна, защото са богати на важни за организма фибри. Една чаша варен или печен боб ще ви даде също и около 13 μg селен.
  • Гъби шийтаке – Известни още като “императорски гъби”, гъбите шийтаке съдържат ценни хранителни вещества. Половин чаша от сготвени гъби дава на организма ви 30% от препоръчителния дневен прием на селен.
Гъбите Шийтаке са богати на микроелемента селен

Селен под формата на хранителна добавка от Jamieson


Ние, от Jamieson, знаем колко са важни витамините и минералите за правилното функциониране на организма. При нас ще откриете богата гама хранителни добавки, направени изцяло от природни съставки. Те ще помогнат да осигурите на организма си всички важни вещества, от които той се нуждае. Селенът е изключително важен за здравето, тъй като той е нужен за нормалното функциониране на щитовидната жлеза и е мощен антиоксидант.

Приемът на селен под формата на хранителна добавка ще ви осигури достатъчно количество от минерала и ще подсили организма ви. Нужна е само една таблетка дневно, за да си набавите препоръчителния дневен прием на селен. Хранителните добавки на Jamieson са създадени изцяло от природни съставки, които са лесноусвоими за организма. Възползвайте се от нашите изгодни предложения още сега и вземете своята икономична опаковка от селен под формата на таблетки!

Селенът е микроминерал, които има изключително важни биологични и биохимични функции в човешкия организъм. Той притежава уникални антиоксидантни качества и регулира метаболизма на щитовидната жлеза. Липсата на достатъчно селен може да доведе до многобройни и сериозни последствия за вашия организъм, затова трябва да си осигурите ежедневен прием на веществото. Това може да се постигне чрез разнообразно и здравословно хранене или с помощта на хранителни добавки със селен, каквито ще откриете на нашия сайт!

Повече информация и съвети как да си набавите необходимите за организма микроелементи и витамини може да откриете в блога на Jamieson Bulgaria.

Свързани продукти

© 2022 Всички права запазени.