Недостиг на селен – симптоми, причини и решение

Селен - надпис със скрабъл плочки
261 четения

Най-важната информация от статията накратко: 

Недостигът на селен е рядко срещано, но възможно състояние. То може да се дължи на различни причини – бедни на селен почви и води, заболяване или недостатъчно разнообразен режим на хранене. Тъй като селенът е жизненоважен за организма и особено за функциите на щитовидната жлеза, е необходимо да се набавя от обогатени храни, напитки или хранителни добавки. Дозите и продължителността на прием винаги трябва да са определени от лекар.

Селенът е антиоксидант с важна роля за човешкото тяло, който предпазва от редица заболявания, сред които хронични и автоимунни.

В статията ще разгледаме сигналите за недостиг на селен, които може да ви дава вашето тяло, какви биха могли да са причините за него, както и как да се справите с този проблем.

Недостиг на селен

Селенът е жизненоважен за тялото елемент, който има активна роля в много физиологични процеси.

Недостигът на селен засяга силно работата на щитовидната жлеза и на имунната система. Без селен и витамини като A, E и C, както и минерали като цинк и желязо, имунните реакции са нарушени и устойчивостта на организма към заболявания е намалена.

Освен проблеми с щитовидната жлеза и имунитета, липсата на лесен би могла да доведе до следните състояния:

  • вид сърдечно заболяване известно като болест на Кешан;
  • безплодие при мъже;
  • развиване на вид артрит, известен като болест на Кашин-Бек, който причинява болка, подуване и загуба на ставни движения.

Причини за липса на селен

Храни, богати на селен

Селенът не може да бъде произвеждан от организма, а трябва да се набавя чрез приетите храна и вода.

Като естествен природен елемент, съдържащ се в почвата и водите, неговата концентрация варира в различните географски региони. Количеството селен в растителни хранителни източници зависи от неговото количество в почвата, в която са отглеждани. А количеството селен в животински продукти зависи от това с какво са били хранени животните при тяхното отглеждане.

Нека видим и кои са храните, които трябва да включва една разнообразна диета, за да може тялото да си набавя селен:

  • морски дарове;
  • месо, яйца, млечни продукти;
  • ядки: кашу, фъстъци, шамфъстък, бразилски орех. Бразилският орех е с много високо съдържание на селен, поради което се препоръчва умерена консумация;
  • зърнени храни – тук първенец по съдържание на селен е кафявият ориз.

Ако почвите и водите в един регион са бедни на селен, е абсолютно възможно да се стигне до дефицит на минерала в местното население.

Макар неговата концентрация да е най-голяма в щитовидната жлеза, минералът се съхранява основно в тъканите и най-вече в скелетната мускулатура. Тялото може да съхранява малки количества селен, но за много кратко време.

Като цяло недостиг на селен се среща рядко, поради неговото наличие в много хранителни продукти. И все пак е възможен.

В някои случаи, дори и да се спазва разнообразен хранителен режим и да се консумират продукти, които естествено съдържат селен, нужните на тялото количества от минерала не се постигат. Тогава се налага набавянето му да стане чрез обогатени продукти и хранителни добавки.

Недостиг на селен може да се получи при хора, които консумират храни, отгледани в почви с ниско съдържание на селен. Почвите в Китай, Русия и Европа обикновено са с по-ниско съдържание на селен. Този риск е допълнително повишен, ако хората в региона са предимно на вегетариански или вегански хранителен режим.

Липса на селен е възможна и при хора с HIV, както и при пациенти, подложени на бъбречна диализа.

Как обаче да разберете, че имате липса на селен в организма? 

Симптоми за липса на селен

Симптомите за липса на този важен за тялото антиоксидант са следните:

  • слабост в мускулите;
  • бързо изморяване;
  • проблеми с паметта;
  • затруднено концентриране;
  • слаба коса и склонност към косопад;
  • лесно чупливи нокти;
  • слаба имунна система;
  • безплодие при мъже и жени;
  • лесно покачване на тегло.

Ако имате един или повече от тези симптоми и съмнение за липса на селен, трябва да се консултирате с вашия лекар. Дефицит на минерала се диагностицира трудно, затова е най-добре лекар да насочи необходимите изследвания. В случай, че се установи наличие на недостиг, ще ви бъдат предписани дози и продължителност на прием.

Постоянният прием на селен не е препоръчителен, защото минералът може да бъде опасен във високи дози.

Как се определя необходима дневна доза селен

Селен - символ на елемента, изписан с различни видове хапчета

Както споменахме, селенът е минерал, който тялото не може да произвежда само. Неговото набавяне става от хранителни източници, сред които натурални и обогатени храни, вода и напитки, хранителни добавки.

Необходимата дневна доза селен е различна за деца и възрастни.

За деца:

  •  от 1 до 3 години – 20 микрограма на ден;
  •  от 4 до 8 години – 30 микрограма на ден;
  •  от 9- 13 години – 40 микрограма на ден;
  • над 14 години – 55 микрограма на ден.

За Възрастни – 55 микрограма на ден.

За бременни е 60 микрограма на ден, за кърмещи жени е 70 микрограма на ден.

Представените стойности са ориентировъчни препоръчителни дози. Няма как да бъде дефинирана една стандартна доза, поради спецификите на всеки организъм и различните нужди в определените възрасти. При формиране на стойностите трябва да се вземе предвид и наличие на специфични заболявания.

Прекалено висок прием на селен може да доведе до раздразнителност, слаби коса и нокти, неприятен дъх, кожни обриви, гадене, метален вкус в устата, проблеми с нервната система. Много високи дози на минерала могат да доведат до затруднено дишане, тремор, бъбречна недостатъчност, сърдечна недостатъчност.

Затова, както винаги подчертаваме, при прием на хранителна добавка е най-добре да се консултирате с вашия лекар, който да определи количеството и времетраене на приема.

Максимално допустима горна граница за нерисков дневен хранителен прием на минерала селен:

1.    Възрастова група

  • От 1 до 3 г – 60 мкг
  • От 3 до 7 г – 90 мкг
  • От 7 до 10 г – 130 мкг
  • От 10 до 14 г – 200 мкг
  • От 14 до 19 г – 250 мкг
  • Над 19 год. – 300 мкг

2.    Бременност

  • над 19 год. – 300 мкг
  • под 19 год. – 250 мкг

3.    Кърмене

  • над 19 год. – 300 мкг
  • под 19 год. – 250 мкг

Колко време се пие селен

Както споменахме, колко време се пие селен е много специфичен въпрос, който е различен за всеки човек. Дозата и продължителността задължително трябва да са обсъдени с лекар, поради опасност от натравяне при прием на много високи дози.

Какви са ползите от прием на селен за здравето?

Сред основните ползи от приема на селен са доброто когнитивно здраве, вирусна устойчивост, подобряване на репродуктивни способности при мъже и жени и намаляване риска от автоимунни заболявания на щитовидната жлеза.

Други ползи от прием на селен за организма:

  • предпазва клетките от увреждане;
  • подпомага дейността на сърцето, белите дробове, дебелото черво;
  • подпомага работата на щитовидната жлеза.

Редица проучвания показват и потенциален положителен ефект от прием на селен, който води до редуциране на риска от различни видове рак като рак на простата, белите дробове или пикочния мехур. Резултатите от тези проучвания са смесени, но те са показателни, че добавки със селен могат да имат невероятен ефект.

Качествена хранителна добавка Селен от Jamieson.

Когато се налага да се набави този мощен антиоксидант под форма на добавка, може да се доверите на нашата хранителна добавка Селен, която е с естествен произход и съответно се усвоява по-добре от организма.

Селен от 100 мкг от Jamieson не съдържа изкуствени оцветители, овкусители, консерванти и други вредни съставки. Дава антиоксиданта подкрепа на вашето тяло и има противовъзпалителни свойства. Той подпомага сърдечно-съдовата система, белите дробове, предпазва организма от клетъчно увреждане и е много важен за нормалното протичане на работата на щитовидната жлеза. Препоръчително е неговият прием да става по време на хранене, а дозата е една таблетка два пъти дневно.

Разгледахме подробно причините и симптомите за недостиг на селен, който е рядко срещан, но възможен. Липсата му в организма може да доведе до множество сериозно последствия. Когато набавянето му чрез здравословна диета не е възможно, на помощ могат да дойдат качествени хранителни добавки със селен.

Свързани продукти

© 2022 Всички права запазени.