До какви проблеми води липсата на калций в кръвта и организма

Ядки, богати на калций
1 четения
7 мин

Организмът се нуждае от баланс и достатъчно количество от всички микро- и макроелементи, благодарение на които са възможни нормалните му растеж, развитие и функциониране. Едни от най-основните есенциални вещества за тялото са минералите, част от които е и калцият. Всеизвестен факт е, че той отговаря за здравето на костите и зъбите, но ползите му не се ограничават само до това.

В днешната статия ще разгледаме до какви последици може да доведе липсата на калций, какво представлява този минерал и защо е толкова важен за здравето. Ако искате да бъдете сигурни, че не лишавате организма си от достатъчно количество от елемента, останете с нас до края, когато вече ще бъдете подробно запознати и с необходимата дневна доза калций!

Какво представлява калцият

Калцият е жизненоважен минерал за организма, който в най-голяма степен присъства в костите и зъбите, но се среща също и в ноктите и косата. В тези части от тялото се намира 99% от съдържанието му в организма, а елементът е един от най-силно присъстващите. Неговото усвояване обаче е пряко свързано и с наличието на други вещества (главно витамин D и фосфор), поради което балансът на всички елементи в организма е толкова необходим.

Калцият е есенциален минерал, което означава, че организмът не може да го синтезира сам, а се налага приемът му под формата на външни източници – чрез разнообразна и балансирана диета и хранителни добавки.

Какви са ползите от калция за човешкия организъм

храни богати на калций

Калцият е основният елемент, от който зависи костната плътност и здравина, както и тази на зъбите. Но освен това минералът помага за нормалното кръвосъсирване, съкращението на мускулите, действието на ензимите, нервите, сърдечно-съдовата и двигателната система. Елементът нормализира метаболизма и сърдечния ритъм, като дори помага на ретината във възприемането и трансформацията на светлината! Пряко отговорен е за правилното пренасяне на нервните импулси от мозъка до мускулите. Достатъчното количество калций в организма по време на периода на растеж може успешно да предотврати появата на костни счупвания и заболявания като артрит и остеопороза в по-напреднала възраст.

Какви са признаците за недостиг на калций

Дефицитът на минерала може да бъде породен не само от липсата на негови външни източници, но и от неправилното му усвояване или прекомерното изхвърляне чрез урината и потта. Симптомите на недостиг на калций в кръвта и костите са доста видими, ако сте подлагали организма на липсата му по-продължително време, а част от най-често срещаните от тях са следните:

  • Мускулни крампи;
  • Изтръпване на ръце и крака;
  • Умора и отслабена имунна система;
  • Падаща коса и чупливи нокти;
  • Суха кожа;
  • Зъбни проблеми;
  • Сърдечно-съдови и бъбречни проблеми;
  • Остеопороза, омекване на костите и рахит;
  • Проблеми с храносмилателната система;
  • Депресия и неспокоен сън.

Причини за калциев дефицит

Основните причини за недостига на калций в организма е липсата на негови външни източници, прекаленото изхвърляне от организма и неправилното му усвояване. Минералът лесно се отделя от тялото, като на ден около 300 mg от него се изхвърлят чрез потта или урината. Това налага да приемате редовно храни, богати на калций, както и хранителни добавки, за да не се лишавате от жизненоважното му значение, главно за здравината на опорно-двигателната система. В случай на твърде продължителен недостиг на калций за организма от външни източници, той го извлича от костите, което несъмнено ще доведе до тяхната отслабена плътност.

Друга причина за появата на недостиг на калций е липсата на витамин D и К, както и други вещества, които са пряко отговорни за неговото усвояване от организма.

Кои са основните рискови групи, изложени на прекомерна липса на калций

Храни богати на калций

Калциевият дефицит може да се появи във всеки организъм, но основните рискови групи са следните:

  • Вегани и вегетарианци, които не се хранят балансирано и разнообразно. Ако не консумирате месо и млечни продукти, убедете се, че си набавяте достатъчно калций чрез все по-многобройните продукти на пазара, които съдържат този минерал, но и са подходящи за вашия начин на живот;
  • Жени в менопауза, които неслучайно са изложени на по-голям риск и от поява на остеопороза;
  • Хора с лактозна нетолерантност, които поради тази причина избягват консумацията на млечни продукти;
  • Жени в детеродна възраст с липса на редовен месечен цикъл.

Какви са рисковете от липса на калций в организма

Липсата на калций в кръвта и костите може да бъде много опасно състояние, което да доведе до следните здравословни проблеми:

Меки и чупливи кости при възрастни

Омекването на костите при възрастните се нарича “остеомелация”. Това състояние е възможно да се появи и след бременност с твърде продължително кърмене, при което в организма на майката вече няма достатъчно калций. Обикновено костите започват да губят своята маса и плътност след 35-годишна възраст.

Неправилна костна минерализация при деца

жена сипва мляко на себе си и на дететето си

Липсата на калций в организма е много опасна при детските и подрастващи организми. И ако при възрастните недостигът на минерала води до меки кости, при децата недостатъчното количество на калциев фосфат (комбинацията между калций и фосфор, която следва да бъде в съотношение 2:1 в организма) води до влошена костна минерализация. Именно този проблем е основният причинител на рахит.

Остеопороза и рахит

Остеопорозата и рахитът са едни от най-сериозните последици от липсата на калций в организма. Отслабването на костната плътност и маса води до по-лесно счупване, но и зарастването им след това е многократно по-трудно и времеемко, като обикновено дори не става въпрос за пълно възстановяване! За рахита е характерно забавянето на растежа и видимата деформация на костите. Основният начин да предотвратите или отложите максимално във времето появата на тези опасни заболявания е да сте сигурни, че приемате достатъчно калций!

Влошено кръвосъсирване и ниски нива на калций в кръвта

Освен за костите и зъбите, калцият е от значение и за кръвосъсирването, а неговият дефицит може значително да влоши този процес. Минералът е пряко отговорен за натрупването на тромбоцитите там, където е необходимо, за да се спре прекомерното кървене.

Състоянието, при което се открива дефицит на калций в кръвта, се нарича тетани, и е съпътствано от спазми и изтръпвания на крайниците и мускулите.

Грешно изпращане на импулси от мозъка до мускулите

храни богати на калций

Калцият всъщност помага за регулирането на електрическата активност и отварянето и затварянето на клетъчните мембрани, през които преминават йоните. По този начин се получават и електрическите импулси, а когато минералът е в дефицит, процесът на предаване на нервните сигнали няма как да протече оптимално. Все пак калцият е един от основните електролити в човешкия организъм.

След като ви запознахме с опасностите от липсата на калций, време е да преминем и към необходимата за правилното функциониране на организма дневна доза от минерала. Добре е да бъдете запознати с точното количество, за да бъдете сигурни, че приемате достатъчно от него!

Каква е необходимата дневна доза калций в кръвта

бременна жена стои на стол с чаша в ръка

Вече знаете, че минералът не се образува от организма и трябва да бъде набавян чрез храната или под формата на хранителни добавки. Най-добрите хранителни източници на калций са зеленолистните зеленчуци, млечните продукти, ядките и пълнозърнестите храни.

В таблицата ще откриете от какво количество калций се нуждае вашият организъм в зависимост от възрастовата група, в която се намирате.

Бебета до 1 година200-300 mg
От 1 до 3 години600 mg
От 4 до 7 години750 mg
От 8 до 9 години900 mg
От 10 до 12 години1100 mg
От 13 до 18 години1200 mg
От 19 до 50 години1000 mg
От 51 до 70 години1200 mg
Над 71 години1200 mg
По време на бременност и кърмене1200 mg

Калцият е най-необходим по време на подрастването и се съдържа в най-голямо количество в организма до 20-25-годишна възраст, след което то постепенно намалява. По време на бременност и кърмене калцият в никакъв случай не бива да бъде в дефицит, тъй като това е опасно както за майката, така и за бебето! Посочените дози са препоръчителни. Съветваме Ви да се консултирате с лекар преди да предприемете, каквито и да било действия.

Полезна доза калций за костите

Калцият е основният минерал, изграждащ костната тъкан, затова трябва да бъдете сигурни, че осигурявате на организма си необходимото количество. Ежедневният и редовен прием на достатъчно калций може да ви помогне да предотвратите появата на заболявания на костите, особено когато е съчетан и с други вещества, улесняващи усвояването му (най-вече витамин D). Преминавайки границата от 35 години, ставате по-уязвими от развиване на недостиг на калций, поради което не бива да приемате по-малко от 1000 mg! За ваше улеснение, следете данните от таблицата в горните редове в зависимост от вашата възрастова група.

Прием на калций при счупване

Ролята на калция при счупване е огромна, тъй като неговата липса е основният причинител на фрактури, но и набавянето му е важно за последващото възстановяване на организма. В продължение на целия живот развитието на костите е пряко свързано с наличието на калций, но ако в кръвоносните съдове минералът е в дефицит, организмът започва да го извлича от костите. Това е и причината те да отслабват и да стават по-податливи на счупване. Декалцифицирането на костите е опасно състояние, което с напредване на възрастта става все по-сериозно, а навременното предотвратяване на липсата на калций може да ви помогне да го избегнете!

Възможно ли е предозиране?

възрастна жена прави упражнения

Вече сте наясно колко важен минерал е калцият за организма и до какви сериозни последици може да доведе неговият дефицит. Въпреки това в определени случаи е възможно и предозиране. Повишеният прием на калций от хранителни източници или добавки обикновено следва да не надхвърля 3000 mg на ден. В противен случай е възможно да причини последици. Те се изразяват в камъни в бъбреците поради високи нива на минерала в урината, хиперкалцемия и сърдечна аритмия. Други симптоми са гадене и повръщане. При бебетата и децата предозирането с калций е много по-опасно, затова задължително спазвайте препоръчителната дневна доза.

Лесноусвоими хранителни добавки с калций от Jamieson

Ние, от Jamieson, знаем колко важен е балансът на всички елементи в тялото, и вярваме, че той лесно може да бъде постигнат по естествен начин! Затова сме насреща, за да ви осигурим висококачествени канадски хранителни добавки с натурални съставки, които се превръщат в лесноусвоими източници на всички необходими витамини и минерали за организма!

На нашия сайт ще откриете разнообразие от незаменими хранителни добавки, които да добавите към своето ежедневие и лесно да подсигурите необходимия дневен прием на елементите. В категорията “Минерали” се намират и таблетките ни с калций, сред които да изберете най-подходящата за Вас разфасовка. Независимо дали ще предпочетете чиста хранителна добавка с калций във внимателно подбрана комбинация с магнезий и витамин D за по-лесното му усвояване, или с магнезий и цинк, може да бъдете сигурни, че недостигът на калций вече няма да бъде проблем за вас!

Благодарим ви, че останахте с нас до края на статията и се запознахте с причините за липса на калций, както и с последиците за организма, вследствие този дефицит. Уверете се, че не лишавате тялото си от огромното значение на минерала и добавете хранителни добавки с калций от Jamieson към ежедневната си рутина чрез директна поръчка от нашия сайт!

Свързани продукти

© 2022 Всички права запазени.