10 ползи от приема на цинк

Храни богати на цинк
835 четения
8 мин

Цинкът е микроелемент, който е жизненоважен за нормалното протичане на процесите в организма и е необходим за поддържането на здрава имунна система. Той се съдържа във всяка една клетка от човешкото тяло и от него зависи усвояването на над 300 ензима. Липсата на достатъчно цинк в организма води до спад в имунитета и податливост към болести.

Приемът на цинк носи редица ползи за здравето, като подобряване вида на кожата, хормонален баланс и намаляване на наднорменото тегло. Останете с нас, за да разберете защо организмът се нуждае от цинк и какви са ползите от редовния му прием.


Какво представлява цинкът и какви са неговите функции в организма

Цинкът е незаменим минерал, който има жизненоважни функции в човешкия организъм. Той се съдържа във всяка една клетка от него и е отговорен за протичането на над 300 ензимни реакции. По-голямата част от цинка в човешкото тялото е струпана в костите и в мускулите, но големи количества от него се откриват също така в белите и червените кръвни клетки, в ретината, в кожата, в семенната течност и в простата. Цинкът има няколко ключови функции в организма:

  • Участва в синтеза на протеините и въглехидратите

Цинкът участва активно в протеиновия и въглехидратния метаболизъм. Неговата роля е ключова за оползотворяването на глюкозата и продукцията на инсулин. Това помага за регулирането на нивата на кръвната захар в организма.

  • Регенерира клетките и забавя стареенето

Цинкът играе ключова роля при заздравяването на раните, подобрява структурата на косата и ноктите. Той ефективно се бори с акнето, екземите и раните по кожата, като спомага за намаляването на белезите. Тъй като участва в синтеза на колаген, цинкът допринася за регенерацията на кожата и забавя процеса на стареене.

  • Поддържа репродуктивната функция при мъжете

Цинкът е жизненоважен минерал за поддържането на репродуктивната функция при мъжете. Той спомага за повишаването нивата на тестостерон в кръвта и производството на сперматозоиди.

Дневен прием на цинк

Препоръчителен дневен прием на цинк и симптоми на дефицит в организма

Цинкът се счита за основно хранително вещество, което означава, че тялото ви не може да произвежда само или да съхранява. Поради тази причина трябва да получавате постоянно снабдяване чрез вашата храна или чрез добавки. Препоръчителният дневен прием на цинк за възрастни е 8 mg дневно за мъжете и 11 mg за жените.

Нивата на цинк, които организмът поддържа постоянно, са около 2-3 грама. Изключително важно е всеки ден да приемате достатъчно количество от веществото, тъй като понижаването на нивата му се отразява негативно върху целия организъм. Дори лек спад в количеството цинк в тялото може да доведе до отслабване на имунитета, спад в силата и издръжливостта, понижаване на нивата на тестостерон и депресия.

Симптомите, които ви подсказват, че страдате от дефицит на цинк в организма, могат да бъдат:

  • Косопад и изтъняване на косата;
  • Влошаване състоянието на кожата и появата на акне;
  • Чупливи и меки нокти, поява на бели петънца по тях;
  • Ниско кръвно налягане;
  • Загуба на апетит;
  • Отслабване.

Как да си набавите необходимите количества цинк


Цинкът е вещество, което не се произвежда и съхранява от организма, затова трябва да си осигурите ежедневното му набавяне чрез външни източници. В повечето случаи здравословното и разнообразно хранене е достатъчно, за да си набавите всички витамини и минерали, от които тялото ви се нуждае. Ако искате да разберете кои храни са най-богати на цинк, прочетете нашата статия, посветена на темата.

Растителните и животинските храни съдържат витамини, минерали, фибри и други вещества, които са полезни за здравето. В някои случаи обаче храната не е достатъчна за набавянето на всички нужни вещества. Това се случва при хора с еднообразна диета или при такива, които не консумират някои видове храни, като вегетарианците и веганите. Това води до дефицит на веществото в организма. За да избегнете негативните последици от недостига на ценния микроелемент, приемайте цинк под формата на хранителна добавка. По този начин ще дадете на тялото си нужното количество и подобрите здравословното си състояние.

Как да си набавим цинк

Кои са най-съществените ползи от приема на цинк?


Цинкът е един от най-важните минерали в нашето тяло и като такъв той носи редица ползи за здравето. Нека видим кои са най-съществените от тях:

  1. Подсилва имунната система

Цинкът помага за поддържането на силна имунна система. Той е изключително необходим на имунните клетки, тъй като от него зависи размножаването и правилното им функциониране. Цинкът често се приема като естествен лек срещу настинка и грип. Приемът му намалява риска от боледуване и помага на организма да се пребори с вирусите. Цинкът присъства в състава на много лекарства и хранителни добавки за подобряване на имунитета.

2. Помага за лечението на акне и кожни заболявания

Цинкът е един от най-важните минерали за поддържането на здрава и чиста кожа. Проучванията сочат, че той е ефективно средство за лечение на акне – пъпки и черни точки. Цинкът регулира количеството на тестостерон в организма, което често е причина за появата на акне. Освен това този микроелемент участва в синтеза на колаген, който подобрява вида и еластичността на кожата.

3. Ускорява зарастването на рани
Цинкът се използва често като лечение при изгаряния и други кожни наранявания. Тъй като минералът играе важна роля в синтеза на колаген, той е необходим за лечението на раните. Приемът на цинк под формата на добавки доказано ускорява зарастването, а дефицитът на веществото може сравнително да забави процеса.

Цинк срещу загубата на коса

4. Лекува алопецията
Алопецията е състояние, което причинява загуба на коса при деца и възрастни. Цинкът е полезен за здравината и целостта на косата, а приемът му намалява косопада и заздравява косата.

5. Действа като мощен антиоксидант
Цинкът има ефективни противовъзпалителни и антиоксидантни свойства, които помагат за борбата с оксидативния стрес и намаляват шансовете за развитие на болести. Приемът на цинк спомага за поддържането на здравословно клетъчно делене, което предотвратява появата на ракови клетни и задържането на туморния растеж.

6. Балансира хормоните
Цинкът играе важна роля в производството на хормони. Той е от полза за хормоналното здраве и плодовитостта както при мъжете, така и при жените. Минералът има важно значение за естественото повишаване на тестостерона, който има важна роля и при двата пола. Цинкът е необходим за производството на хормоните естроген и прогестерон при жените, които подобряват репродуктивното здраве. Прекалено високите или ниски нива на естрогена могат да доведат до проблеми с менструацията и репродуктивната способност на жените.

7. Бори се с диабета
Както вече споменахме, цинкът има важна роля в производството и балансирането на повечето хормоните в тялото. Това се отнася и за инсулина, който е основният хормон, участващ в регулирането на кръвната захар. Инсулинът понижава нивата на кръвната захар, като по този начин действа като регулатор на кръвната захар и не позволява развитието на диабет. Той се съхранява в панкреаса и се освобождава, когато глюкозата навлезе в кръвта.

8. Подобрява здравето на сърцето
Приемът на цинк има благоприятно въздействие върху сърдечно-съдовата система. Минералът спомага за понижаването на общия холестерол, което подобрява липидния профил и предпазва кръвоносните съдове от образуване на плаки и втвърдяване на стените. Достатъчните нива на цинк в организма също така водят и до подобряване в показателите на кръвното налягане.

Цинк за здраво сърце

9. Контролира теглото
Цинкът е една от главните причини за загубата на тегло при страдащите от затлъстяване. Той помага за здравословното намаляване на апетита, което предотвратява преяждането. Това е резултат от регулирането на дейността на хормона грелин, който подава сигнали на тялото, че има нужда от храна.

10. Подобрява усещането за вкус и мирис
Цинкът е необходим за правилното развитие на вкусовите пъпки и обонятелните клетки. Изследвания показват, че повишаване на нивата на цинк в организма може да засили тези две сетива, тъй като помага за оптималното им функциониране.


Цинк под формата на хранителна добавка от Jamieson

Ние, от Jamieson, знаем колко са важни витамините и минералите за здравето и за правилното функциониране на организма. В нашия сайт ще откриете голямо разнообразие от хранителни добавки, съдържащи всички необходими за тялото вещества. Хранителните добавки от Jamieson са направени изцяло от природни съставки и са лесно усвоими за тялото.

Цинкът е един от най-важните минерали в човешкото тяло. Той се съдържа във всички клетки на организма и има редица ползи за здравето. Приемът на цинк под формата на таблетки ще ви осигури препоръчителната дневна от на минерала и ще подсили организма ви. Нужда е само една таблетка дневно, за да дадете не организма си количеството, от което се нуждае. На сайта нa Jamieson ще откриете и хранителни добавки с цинк в комбинацията на други витамини и минерали, за още по-добър ефект. Вкусове на лимон и мента, дива череша и бъз са получени изцяло от натурални съставки, без оцветители и правят приема още по-приятен. Възползвайте се от нашите изгодни предложения и вземете своята опаковка с цинк под формата на таблетки!

Цинк под формата на хранителна добавка

Цинкът е един от най-важните минерали в тялото. Той участва в редица биологични процеси в организма и подпомага здравословното му състояние. Имунната система на тялото ни се нуждае от цинк, за да функционира оптимално. Той играе важна роля и в регенерирането на клетките и забавянето на стареенето им. Липсата на цинк в организма може да доведе до сериозни последствия за вашето здраве, затова трябва ежедневно да си посигурявате достатъчен прием на веществото. Може да го постигнете чрез разнообразно и здравословно хранене или с помощта на хранителни добавки с цинк.

Свързани продукти

© 2022 Всички права запазени.