Фолиева киселина: важното накратко

За важността на фолиевата киселина е писано много. Целта ни в тази статия е сбито и подредено да ви предадем ключови акценти, които лесно да запомните в океана от информация. 
 
Фолиевата киселина е всъщност витамин B9 (синтетичната му форма) - един от най-важните за здравето ни. Тъй като не се синтезира в организма, много важно е да си я набавяме чрез храна или таблетки. 
 
Защо е важна?
Фолиевата киселина спомага в процесите на клетъчно размножаване, производството на червени кръвни телца, изграждането на костния мозък и ембриона, гръбначния стълб, мозъка, образуването на ДНК. Адекватният й прием е много съществен - особено в определени периоди като бременност, детство и юношество. Рисковете за здравето при дефицит на фолиева киселина са сериозни: от анемия, която може да настъпи само до няколко седмици, в случай че не поемате достатъчно витамин B9, до повишен риск от някои ракови и сърдечно-съдови заболявания. 
 
Двойна доза за бременни
Важно е да знаете, че при бременност фолиевата киселина е единственото вещество, от което организмът ви се нуждае в двойно по-голямо количество от обикновено. Неслучайно е известна като “супергерой на бременните”. Препоръчителната дневна доза е 400 микрограма дневно. Добре е да се запасите с фолиева киселина още преди забременяване или веднага след като разберете, защото е много важно организмът ви да не изпитва дефицит на B9 в ранните фази от развитие на плода, когато е по-голям рискът от вродени малформации. 
Можете лесно да си набавите фолиева киселина от доказаната канадска марка Jamieson, в удобна опаковка оттук.
 
Храни, богати на B9
Ако трябва да запомните поне два основни източника на фолиева киселина, запомнете: суровите зелени зеленчуци! Такива като спанак, броколи, магданоз. Богати на B9 са и семейство бобови: грах, боб, леща. Една купичка от 200 гр сварена леща се равнява на 90% от препоръчителния дневен прием на B9. 
 
Понижава риска от депресия
Известно е, че бременността може да донесе много флуктуации в емоционалната стабилност на жените. Следродилният период също крие рискове от депресивни състояния. Фолиевата киселина тонизира и редуцира нивото на стресовите хормони. Редица проучвания я свързват с подобряване на настроението, както и с по-ефективно сработване на лечения с антидепресанти, когато са комбинирани с прием на фолиеви таблетки. 
 
Симптоми на дефицит
Сред знаците, които тялото ви дава при липса на фолиева киселина, са: умора, раздразнителност, проблеми с растежа (в детството), избледняване на кожата и посивяване на косата, невъзможност плавно да си поемате въздух, пр. 
 
Не прекалявайте
Доста храни  - като например зърнените закуски - са обогатени с фолиева киселина. Ако я приемате и под формата на таблетки обаче, трябва да внимавате. Експертите от Harvard Medical School съветват да не се превишават 1000 микрограма фолиева киселина на ден. 
 
Източници: