Превенция, полезни навици и витамини за бременни

Моментът, в който една жена разбира, че е бременна, е моментът, в който за първи път се появяват толкова много и различни по естество въпроси в главата й: “Готова ли съм да стана майка?”, “Какво е фетална морфология?”, “Мога ли да боядисам стаята в жълто, ако е момче?”. Но това би бил краткотраен момент, след който биха настъпили трайно щастие и спокойствие, ако не идваше ред на другите два въпроса: “Какво да правя?” и “Какво да не правя?”. Най-много се оказват “забранените” неща или всички онези, извадени от телевизионни сутрешни блокове, митове, легенди и поверия - които бихме чули от бабите. Препоръчителните обаче по-често се намират, уви, в дебелите книги/лекарски статии в интернет. Представяме ви селекция с основни неща като ЧЕКЛИСТ, които е достатъчно една бременна жена да прави, за да прекара една лека и спокойна бременност:
 
ВАЖНИ ВИТАМИНИ
По време на бременността е необходимо да приемаме повече витамини и минерали от обикновено, тъй като по-голямата част отиват за бебето, а каквото остане - за нас. За да износим едно здраво бебе и за да се чувстваме добре, трябва да знаем кои вещества ще ни помогнат и как. Не е трудно да започнем кои витамини трябва да приемаме, защото това са почти всички… от азбуката - А, B (комплекс), С, D, Е, фолиева киселина, калций, желязо, йод, магнезий, цинк и т.н.
Витамин А се грижи за образуването на очите, ушите, крайниците и сърцето на бебето. Витамини С, Е, Д и калий се грижат за костите. Приемането пък на фолиева киселина преди и по време на ранната бременност може да предотврати появата на вродени дефекти на мозъка и гръбнака, наречени дефекти на невралната тръба. Желязото е необходимо и за по-голямото количество червени кръвни клетки, които да транспортират кислород.   приемът на йод е важен за правилното функциониране на щитовидната жлеза и за синтеза на тиреоидните хормони. Дефицитът на витамин В би причинил на майката анемия, косопад, проблеми с храносмилането, понижаване на имунитета, слабост и умора, а дефицитът на цинк води до неблагоприятни последствия, като ниско тегло, преждевременно раждане и усложнения по време на раждане.
 
 
СПИСЪК С ТЕСТОВЕ 
Ако витамините, които е важно да се приемат по време на бременност, е съществена като обем информация, то тази за видовете изследвания, прилича на конспект за държавен изпит. Нека разгледаме най-важните сред тях:
 
Начало на бременността - повечето лаборатории ги предлагат пакет:
изследване на кръвната група на бременната и Rh (резус фактор). Това изследване е от изключителна важност, тъй като ако бременната дама има отрицателен резус фактор, същото изследване трябва да се направи и на бъдещия татко. Това е превенция срещу нежелателно развитие на бременността и заболявания;
Пълна кръвна картина - прави се както в началото на бременността, така и през 5-и, 7-и и 9-и лунарен месец. Важно е в нея да се следят нивата на хемоглобина, еритроцитите, левкоцитите и желязото, тъй като повечето бременни жени имат занижени стойности и понякога се налага прием на добавки, с които да се нормализират.
СУЕ, урина, глюкоза, урея, креатинин, общ белтък, албумин, сифилис RPR, HBsAg, СПИН.
Микробиологично изследване на влагалищен секрет – при установяване на бременност се извършва до третия лунарен месец, чисто профилактично. Прави се, също така, и в последния месец. 
Ранен биохимичен скрининг - задължително изследване, което представлява кръвен тест. На база резултатите се тълкува дали има риск от най-честите хромозомни аномалии. Стойностите, обаче, са толкова ориентировъчни, че няма категорична позиция от специалистите дали има съществен риск и повод за притеснения. Затова съветваме дамите да бъдат спокойни и да не се ръководят от резултатите от този тест. По съвет на докторa, следящ бременността, могат да се направят някои допълнителни, които дават повече информация, но до тях се стига само при необходимост.
 
2. Средата на бременността
 
Биохимичните изследвания - кръвна захар (глюкоза), общ белтък, албумин, креатинин, урея, пикочна киселина, чернодробни ензими, показатели за кръвосъсирване и коагулация. Това изследване може да се извършва няколко пъти по лекарско предписание, ако бременната жена има заболявания или дава индикации, че не се чувства добре.
 Фетална морфология - това е най-вълнуващото изследване, защото за първи път бъдещата майка и татко могат да видят бебето. Апаратурата, на която се прави това изследване, прилича на огромен ехограф, а специалистът, който е обучен да го прави, успява да проследи процеси, които протичат в телата на майката и бебето; да види неща, които не се забелязват с обикновен ехограф и най-хубавото - да покаже как изглежда бебенцето.
 
3. Преди раждането
 
Фетална морфология - ако дамата е над 30-годишна възраст, повечето лекари препоръчват още една фетална морфология преди раждането.
 
Запис на детските сърдечни тонове - извършва се от акушерките след 28 г. с. почти всеки ден. Изследването предоставя информация за състоянието на плода и маточните контракции - има ли такива, през какъв интервал са и колко са продължителни.
 
 
ХРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ
Свикнали сме да чуваме, че бременната жена трябва да яде като за двама. Бабите ни силно са вярвали в това, но тогава яденето за двама е съдържало доста по-безвредни храни от настоящите вафли, трансмазнини и палмово масло, които се ядат като за двама и се пълнее като за трима. Затова препоръчваме всяка бременна дама да потърси услугите на диетолог или сама да проучи какви храни е добре да приема по време на бременността - които са полезни за нея и бебето, и от които няма да качи килограми, които да сваля с години. 
Първи в класацията са плодовете и зеленчуците. Те съдържат витамини и минерали, които дават енергия, регулират метаболизма, който по време на бременността търпи негативни промени, а също - подобряват кръвното налягане, което също дава отклонения през този период. Най-препоръчителните са: домат, ябълки, моркови, банан и кайсии, Подбирайте плодове и зеленчуци, които се срещат по нашите географски ширини и по възможност - са расли у нас, а не са внос, защото не се знае колко пресни са всъщност и дали не съдържат вредни вещества.
През второто тримесечие е важен приемът на млечни продукти, защото тогава се формират костите на бебето и то има нужда от повече калций. Може да са приемат: сирене, извара, кисело мляко. Избягвайте прясното мляко, но ако ви се пийва, поне намалете дозите, за да не се отрази на кожата ви. 
 Дойде ред на месните храни. Сред тях, естествено, най-полезна е рибата и то морската. В треската, например, се съдържа богато количество Омега-3 мастни киселини и ценни протеини. Важно е, също така, да бъде сготвена, а не пържена. Относно противоречивото червено месо - то е богато на желязо, а пилешкото съдържа протеини. Купувайте пресни яйца и не прекалявайте с тях, а като ги приготвяте, е важно да са твърдо сварени.
Друго важно правило е да консумирате пълнозърнести храни вместо техните вкусни еквиваленти. Например - хляб, паста и сладки изкушения… Те могат да бъдат приготвени с пълнозърнесто брашно и мюсли. А като говорим за пълнозърнести, нека споменем зърнените храни. Те са изключително полезни за стомаха и дават необходимата ни по време на бременността енергия. Спокойно можете да консумирате: ориз, боб, леща, булгур, грах и елда.
И на последно място, но не по важност - пийте много вода!
 
 
ФИЗИЧЕСКА АКТИВНОСТ
Може би едно от нещата, които значително малко се взема под внимание по време на една бременност, е физическата активност. Бременните дами смятат, че това дори би навредило на бебетата. Истина е, че няма как да правят силови упражнения или поне не суперсилови. Но гимнастиката и разходките са дори силно препоръчителни, за да мине бременността и раждането по-леко. Ето малка част от упражненията, които можете да правите:
 
 
Легнете по гръб и сгънете краката. Повдигайте леко таза, като трябва да усещате напрежение в седалището, а не в кръста. Това упражнение укрепва тазовото дъно.
Следващото ниво е да вземете голяма надуваема топка и да качвате един по един краката. 
След това се опитайте да балансирате с двата крака върху топката и съвсем леко да повдигате таза.
Легнете отново спокойно по гръб, повдигнете се леко на ръце и изпънете кръста, като изнесете глава силно надолу. Това упражнение отпуска гърба и кръста.
Изправете се, изнесете единия си крак напред, сложете ръце пред гърдите и се въртете леко наляво и надясно. След това сменете краката и направете същото упражнение.
Застанете на четири крака и леко вдигайте единия си крак във въздуха, като отново трябва да усещате напрежение в седалищните мускули, а не в кръста. След това сменете краката и повторете.
 
 
ПРОФИЛАКТИКА 
Покрай грижите за износването и раждането на бебето, бременните дами не бива да забравят грижата за тях самите. Затова препоръчваме на всяка до посети следните специалисти като профилактика:
 
Зъболекар - по време на бременността е възможно зъбите да се развалят, защото бъдещата майка дава доста от своя калций на бебето. Подбирането на храни без захар не е достатъчно. Посетете зъболекар и проверете състоянието на зъбите си. Ако се налага манипулация, нека той ви сложи малко упойка, защото една евентуална болка може да предизвика контракции или раждане, ако сте в напреднала бременност.
Дерматолог или медицински козметик - високото ниво на хормони дава отражение върху кожата. Появяват се пъпки, петна, които не е нужно да бъдат тежко третирани с процедури или още повече - медикаменти, но могат да се правят терапии, които да им повлияят.
Диетолог - както вече споменахме по-нагоре, важно е да си изготвим хранителен режим и все пак препоръчваме той да бъде консултиран със специалист по хранене.
Фризьор - слабото място на една жена по време на бременността е косата. Ако хормоните се отразяват на кожата, то косата страда два пъти повече. Започва да капе, омазнява се лесно, не бива да я третираме с бои, защото съдържат вредни химикали, а в същото време искаме отново да сме русокоси или червенокоси. Посещавайте вашия фризьор, за да я подстригвате и освежавате, така че след бременността да бъдете спокойни за нея. Само ще вметнем, че евентуалното кърмене изтощава косата още повече и ако не сме се грижили за нея цяла бременност, няма да е лесно да я освежим след това.