(О)мега полезни!

Какво е ЕМК?
Есенциалните мастни киселини (ЕМК) са градивните единици на мазнините и маслата. От една страна те са незаменими за здравето на организма, от друга обаче не се синтезират в тялото ни! Ето защо е нужно да си ги набавяме отвън - чрез храната или хранителните добавки.
 
Най-важните видове
Двете ключови мастни киселини за човешкото тяло са Омега-3 и Омега-6. Омега-9 също е важна, но тъй като тялото може да я синтезира в ограничени количества, тя не попада в групата на “незаменимите”.
 
Омега-3: за здраво сърце, мозък и очи
Омега-3 съдържат ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA). Това са единствените есенциални мастни киселини, които естествено се съдържат в мазните риби, обитаващи студени води.
За Омега-3 са правени огромно количество - над 8000 научни изследвания, които ясно показват в кои области от здравето ни помагат: на първо място - сърдечното здраве. Клинични проучвания¹ сочат, че по-активният прием на Омега-3 е свързан с по-нисък риск от сърдечни заболявания, коронарна болест, високо кръвно налягане и аритмии. Също така Омега-3 помагат за поддържане на балансирани стойности на триглицеридите (вид липиди в кръвта). Европейското дружество по кардиология съветва стойностите на триглицеридите на гладно в кръвта ни да са около 1,7 mmol/L или по-ниски. Оптималните нива помагат и за подобряване функциите на сърцето. Изследвания твърдят, че “две години след като пациенти са посъветвани да приемат по-мазна риба най-малко 2 пъти седмично, се наблюдава 29% понижение на смъртността в сравнение с хора, при които няма такъв прием.”
Освен за сърцето, Омега-3 имат благотворен ефект при инфекции, облекчаване на ставни болки, както и - много важно! - за когнитивното здраве. Те поддържат мозъка на по-възрастните хора млад. Омега-3 са ефикасни и при един модерен, ширещ се проблем - болестта на сухите очи. Важно е да отбележим, че Омега-3 спомага не само за физическото, но и за емоционалното здраве - за стабилизиране на емоционалното състояние и балансиране на полюсните настроения.
 
Какво е важно да знаем за Омега-6?
Втората по-честота на изследвания мастна киселина е Омега-6. За нея е доказано, че намалява риска от инфекции, свързани със заболявания като ревматоиден артрит, лупус и ендометриоза. Важно е да знаем обаче и следното: ако съотношението между приема на Омега-6 и Омега-3 в менюто на нашите предци е било 1:1, то днес то е около 20:1. Въпреки че Омега-6 са важни ЕМК, т.нар Западна диета (обичайният за Европа и САЩ хранителен режим със съдържание на повече захари и готвени мазнини) предоставя на тялото ни доста от тези мазнини. А прекомерното насищане с тях не е полезно.
 
Омега-9
Този тип полезни мастни киселини повишават нивата на добрия холестерол - HDL (той се метаболизира в черния дроб и не се отлага по стените на кръвоносните съдове) и понижават тези на лошия холестерол - LDL (който има риск да се отлага по стените на кръвоносните съдове). Освен това подобряват имунитета ви и служат като енергиен “буустър”.
 
В кои храни да търсим Омегите?
Безспорно, най-богати на Омега-3 са рибите, рибеното масло, ядките и семената (по-конкретно: орехи, сьомга, скумрия, чия, пр.) Омега-6 също можете да приемате чрез ядки като кашу, бадеми, орехи, слънчогледови семки. Омега-9 най-често се съдържат в зеленчуковите мазнини и тези от семена: зехтин, авокадо, бадемово или фъстъчено масло, масло от гроздови семки. Разбира се, добре е да приемате някои от Омегите и чрез хранителни добавки, защото в повечето храни от Западната диета Омега-3 не са в достатъчно количество.
 
Използвани източници: