НА ПЪТ С ЛЕКОТА В ЧЕРВАТА

Лятото е тук, но ние не сме само тук! Вече сме и там, и там, и там... Всеки тръгва на път и режимът му на хранене, сън, почивка и движение се променя. А нашите уважаеми черва, които вършат толкова сериозна работа, са привикнали към определено ежедневие. Затова толкова често се случва коремът ни да се обърка и дисбалансира по време на път или ваканция. 
Решихме да подберем няколко любопитни препоръки за стомашна хармония на немската лекарка доктор Джулия Ендерс. Ендърс е автор на популярната по цял свят книга “Черво с чар”, в която по достъпен, нагледен и остроумен начин обяснява как работят червата и защо всяка тяхна функция е толкова важна. 
 
Лято с тен, но без глутен
Днес повечето хора са чували за глутеновата алергия (целиакия). Прекалената консумация на пшеница може да причини силни възпаления, да разруши чревните власинки и дори да отслаби нервната система. А оплакванията са обикновено: болки в корема, диария, газове, пр. Това, което обаче често пропускаме, е, че тя може да се проявява в различни степени: при по-леките случаи хората дори не забелязват, че имат проблеми (анемия и болки в корема по-често). 
От друга страна стресът, антибиотиците и прекомерната употреба на алкохол повишават пропускливостта на червото и така се предизвиква реакция към глутена. Това не непременно значи, че имате глутенова алергия, но е добре да проверите (като се изследвате или спрете за известно време глутена, така че да проверите влияе ли ви това благотворно).
Не забравяйте и следното: много хора забелязват, че се чувстват по-добре едва след като изкарат няколко седмици без глутен. Изведнъж се оказват с по-малко храносмилателни проблеми, отделят по-малко газове, имат по-слабо главоболие. Някои успяват по-добре да се концентрират или пък по-рядко се усещат уморени. 
 
Код: Р6 против гадене
В книгата “Черво с чар” д-р Ендерс дава добра идея за справяне с гаденето, което е често срещано по време на ваканция или интензивно пътуване. “Това е акупунктурна точка, която вече е призната в ортодоксалната медицина, защото в научни изследвания за гаденето и повръщането е доказала доброто си въздействие… Тази точка се намира два-три пръста под китката, по-точно между двете изпъкващи сухожилия на предлакътницата. Нежно погалете точката няколко пъти, докато не почувствате подобрение. Това може и да не е документирано в съответните студии, но пък е заслужаващ си автоексперимент. Според традиционната китайска медицина тази точка активира енергийни пътища, които минават през ръцете и сърцето, отпускат диафрагмата и продължават пътя си към стомаха…”
 
Захар и настроение
Знаете ли, че днес средният прием на фруктоза е около 80 грама, докато нашите родители - с по-малко готови продукти и с нормална консумация на плодове - са стигали от 16 до 24 грама на ден! Това е съществена разлика, която оказва влияние върху настроението ни. Ето какво сочи доктор Ендерс: “От над 50 грама фруктоза на ден (това са горе-долу пет круши или осем банана) при повече от половината хора естествените транспортери се пренатоварват. Ако изядем по-голямо количество, може да последват диария, коремни болки, газове, както и предълги депресивни състояния.” Затова, имайте едно наум със сладките изкушения лятото, пък били те и плодове. 
 
Правилото за трите дни 
При всяка рязка промяна на място, шансът за констипация (запек) се увеличава. Доктор Ендерс обяснява, че много лекари предписват разхлабителни, без да обяснят правилото за трите дни. А то е лесно и много помага: “дебелото черво има три части: възходяща, хоризонтална и низходяща. Когато ходим до тоалетната, най-често изпразваме последната част. До следващия ден тя отново се е напълнила. Когато взимаме силно действащи разхлабителни, е възможно да изпразним цялото дебело черво, тоест и трите части. Докато отново се напълни, минават поне три дни. Който не е запознат с правилото за трите дни, пак е изнервен. Все още няма изхождане? Вече е третият ден! И тогава - хоп - следващото хапче или прахче се озовава в устата. Това е ненужен порочен кръг.” 
 
В самолета
Когато пътувате дълго със самолет, губите сериозно количество течност. Дори не се налага да се потите! Достатъчен е само твърде сухият въздух в салона, за да поеме дискретно телесната ви вода. Лесно ще го забележете - най-вече по сухия нос. В такива случаи е добре да пиете повече вода от обикновено, за да се стигне до обичайното равнище.